Nieuws

Ieper pakt leeg­stand van de win­kel­pan­den aan

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Ieper wil de leegstand van winkelpanden aanpakken, zeker nadat één van de leegstaande panden even gekraakt werd.

De leegstand van handelspanden in het centrum van Ieper heeft een piek bereikt. Elf procent van de winkels staat er leeg: "Op dit moment kampen we met 11% leegstand in onze handelspanden, wat toch wel hoog is. We hebben tijden gekend van 5. Gemiddeld zitten we rond de 8 à 9%. Het wordt echt tijd om in te grijpen", aldus Diego Desmadryl, schepen van economie.

OPVALLENDE DESIGNS

De stad heeft al een renovatiepremie en starterssubsidies ingevoerd. Maar winkels blijven toch langer leeg staan dan vroeger. Daarom kleden ze de vitrines nu aan met opvallende designs. De leerlingen van het 6e en 7e jaar van het Heilig Hartinstituut brengen opvallende designs aan. Maar de stad wil nog verder gaan: "Binnenkort zitten we samen met de immokantoren daaromtrent. Misschien is dit wel een toekomstige visie waar we de vitrines overdragen na een bepaalde tijd om deze dan in de kijker te zetten."

 

Stefaan Six

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?