Nieuws

Bin­nen­kort mys­tery visits in Brug­se horeca

Dit najaar start Horeca Vlaanderen met mystery visits in Brugge. Ook de andere Vlaamse kunststeden Gent en Antwerpen mogen zich aan zulke bezoeken verwachten.

Dit najaar start Horeca Vlaanderen met mystery visits in Brugge. Ook de andere Vlaamse kunststeden Gent en Antwerpen mogen zich aan zulke bezoeken verwachten. Horecaondernemers kunnen zich vrijwillig aanbieden voor een professionele doorlichting door een anonieme bezoeker. “Mystery visits brengen de sterke en zwakke punten van de horecazaak in kaart. Zo weet de ondernemer waar hij moet ingrijpen om de kwaliteit van zijn dienstverlening te verbeteren”, zegt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen.

“De beleving van de klant en de perceptie van de ondernemer liggen soms ver uit elkaar. Met mystery visits houden we de zaakvoerder een spiegel voor. Na inschrijving krijgt hij bezoek van een professional die de kwaliteit van de dienstverlening beoordeelt. Achteraf wordt een individueel rapport bezorgd met een overzicht van de sterktes, zwaktes en verbeterpunten. Ook worden suggesties voor opleidingen en vorming voorzien. Er is geen controlerend of sanctionerend aspect aan verbonden.”

De mystery visitors, of ‘ervaren klanten’, hebben allemaal een specifieke opleiding genoten en quoteren op diverse niveaus. Van reservatie en ontvangst tot bediening en inrichting, alle aspecten van een horecabezoek worden gedetailleerd gewogen. “Veel ondernemers zullen versteld staan hoe hun eigen perceptie verschilt van die van hun klanten. Zo is de menukaart misschien helemaal niet zo duidelijk, of wordt de ontvangst toch niet als echt hartelijk ervaren. Het opzet is om de ondernemer een meetinstrument te bieden om de kwaliteit van zijn dienstverlening te verbeteren”, aldus Danny van Assche.

Voorlopig betreft het een pilootproject in samenwerking met de toeristische en stedelijke diensten van kunststeden Brugge, Antwerpen en Gent. Het project maakt deel uit van het thema ‘ondernemingsvriendelijke gemeente’, wat financieel wordt ondersteund door het Agentschap Ondernemen en Vlaanderen in Actie. "Het is de bedoeling om op termijn het project uit te breiden naar heel Vlaanderen”, besluit Danny Van Assche.

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?