Nieuws

After Para­di­se’: Kort­rijk hoopt op 250.000 bezoe­kers voor Triënnale

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Kortrijk maakt zich klaar voor 'After Paradise'. Zaterdag opent de derde Triënnale. En zowel kunstenaars en curatoren als het stadsbestuur noemen het nu al een topeditie. De verwachting is dan ook dat zoals vorige keer 250.000 bezoekers of zelfs meer het kunstenparcours zullen afleggen. De Triënnale loopt van zaterdag tot begin oktober.

Met 'After Paradise' in Kortrijk geven 23 kunstenaars een antwoord op hedendaagse problemen. En dat op zo'n 15 locaties, waaronder ook nieuwe.

"In het stadhuis bijvoorbeeld, in de oude raadzaal hebben we een fantastisch werk van een New Yorkse kunstenaar dat verwijst naar overbevolking, samenleven", vertelt schepen van Cultuur Axel Ronse.

"Aan de Dolfijnkaai hebben we een hele grote spiegel, een schitterend werk, de Dolfijnkaai die ook opnieuw verlaagd is. En op het Casinoplein dat een park wordt hebben we ook een fantastisch werk: een pingpongtafel die verwijst naar de pingpongdiplomatie. Mensen zullen echt wel verbluft zijn door de locaties en de werken."

En ook op de Grote Markt staat opnieuw een echte blikvanger.

Triennale Kortrijk 5

Laatste editie met huidige curatoren

Voor de twee curatoren Patrick Ronse en Hilde Teerlinck is het hun laatste editie.

"Ja, absoluut met pijn in het hart", zegt Patrick Ronse.

"Er zijn een aantal aspecten die heel bijzonder zijn. Er is ten eerste de link met de historische stad, de mooie locaties die er zijn. Iets anders is het interactieve. Het werk van Laia Estruch is een heel interactief werk. Dat is ook één van de redenen waarom mensen vanuit heel Vlaanderen en ook vanuit de buurlanden de Triënnale komen bekijken."

De curator hoopt alvast dat de Triënnale blijft bestaan.

Triennale Kortrijk 6

Maquette van 140 Kortrijkse kerken en kapellen

Speciaal voor deze editie maakte kunstenaar Nathan Coley een maquette van 140 Kortrijkse kerken en kapellen, gebouwen die hun functie verliezen.

"We zijn vijf maanden bezig geweest. Ik denk dat zo traag en voorzichtig bezig zijn in een digitaal tijdperk ook een interessant gegeven is. Om eerlijk te zijn voelde het eerst als een soort paradijs om zo voorzichtig te werken, maar nadien werd het zwaar werk." -Van welk gebouw hou je het meest? "Van het laatste, omdat dat dan het laatste was."

Wie een ticket reserveert voor After Paradise, kiest zelf zijn prijs. Het idee er achter: kunst blijft zo voor iedereen toegankelijk.

Kate Baert
Andy Debo