Droevig nieuws uit het wielrennen: voormalig wielerkampioene Jilke Michielsen uit Oostduinkerke is overleden aan de gevolgen van botkanker. Het nieuws is bekendgemaakt op haar Instagrampagina met de woorden ‘Niet zagen, gewoon genieten’, een citaat van haar. Jilke is amper 19 jaar geworden.
Jilke Michielsen was erg beloftevol als wielrenster. Ze was amper zestien toen ze al Belgisch kampioene werd, en dat zowel op de weg, in het tijdrijden als in het baanwielrennen. Maar een aanhoudende pijn aan haar rug bleek later een serieus teken aan de wand. Na doktersbezoeken en scans bleek ze al heel jong aan een erg zeldzame vorm van botkanker te lijden.
In de zomer van 2024 kreeg ze de geruststellende melding dat ze kankervrij was maar nauwelijks een jaar later, in de winter van 2025, was de kanker opnieuw waargenomen. Genezen kon niet meer, de chemo kon enkel nog afremmen.
Michielsen was niet het type dat het hoofd liet hangen en zich opsloot. Integendeel. Ze vertelde meermaals over haar ziekte en hoe ze daar zo positief mogelijk mee omging. Al wist ze dat de strijd ongelijk was. Vandaag kwam die voorgoed tot een eind...
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?