Nieuws

Kust sen­si­bi­li­seert toe­ris­ten rond vei­lig zwem­men en strand­af­val met cam­pag­ne in 10 talen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De kust zal toeristen deze zomer sensibiliseren rond veilig zwemmen in zee, verloren gelopen kinderen en strandafval. Daarvoor lanceert provinciebedrijf Westtoer samen met de tien kustgemeenten en verschillende partners een nieuwe campagne in tien talen, waaronder Oekraïens en Arabisch. De campagne werd vanmorgen voorgesteld in Oostende.

Campagne kust 1

De kust ontvangt jaarlijks 5,5 miljoen vakantiegangers en 18 miljoen dagtoeristen. Vooral tijdens de zomermaanden en op dagen met mooi weer in juni en september kan de toestroom naar zee vrij groot zijn. Daarom lanceert Westtoer samen met verschillende partners een campagne die strandgangers moet sensibiliseren. "De boodschap richt zich op het verminderen van het aantal verloren gelopen kinderen, op het beperken van het volume afval en het veilig zwemmen in zee", zegt de voorzitter van Westtoer Jurgen Vanlerberghe.

"Door in te zetten op duidelijke en meertalige boodschappen maken we strandbezoekers bewust van risico's zoals verloren gelopen kinderen, onveilig zwemgedrag en zwerfvuil."

Kelly DKelly Detavernier, gedeputeerde voor Bovenlokale veiligheidsvoorzieningen en -initiatieven
Campagne kust 2

Campagne en ook humoristisch straattheater

Westtoer organiseert daarvoor twee acties. Zo wordt er een creatieve campagne uitgerold aan de hand van een video om strandgangers te sensibiliseren rond veilig zwemmen en verloren gelopen kinderen. 

Daarnaast organiseert Westtoer ook een ludieke actie in elke kustgemeente. Het straattheaterduo Kartje Kilo zal tijdens de zomer op elke zeedijk te zien zijn. Met humor maken ze voorbijgangers bewust van het belang om hun afval mee te nemen en zo de stranden proper te houden.

"Door in te zetten op duidelijke en meertalige boodschappen maken we strandbezoekers bewust van risico's zoals verloren gelopen kinderen, onveilig zwemgedrag en zwerfvuil. Samen met onze partners zorgen we ervoor dat de kustreddingsdiensten in een veilige en goed geïnformeerde omgeving kunnen opereren. Een voorbereid publiek is een veilig publiek", zegt Kelly Detavernier, gedeputeerde voor Bovenlokale veiligheidsvoorzieningen en -initiatieven.

Campagne kust 3
Belga

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?