Voor­uit trekt nut regi­o­na­le lucht­ha­vens in twij­fel: Ver­spil­ling van overheidsgeld”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Regeringspartij Vooruit stelt de rol van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem in vraag. Het nut van de Oostendse luchthaven trekt de partij niet in twijfel. Volgens cijfers blijkt dat het cargo- en passagiersverkeer op de regionale luchthavens algemeen afneemt, terwijl de Vlaamse subsidies blijven stijgen. Vooruit noemt het "verspilling van overheidsgeld".

De regionale luchthavens van Oostende en Kortrijk-Wevelgem krijgen steeds meer subsidies, ondanks een dalende rol in het luchtvaartverkeer. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Kris Verduyckt (Vooruit) opvroeg.

“Dit is geen duurzaam beleid meer”, zegt Verduyckt. “Vlaanderen verspilt jaarlijks miljoenen belastinggeld aan voorzieningen die steeds minder relevant zijn.”

“Vlaanderen verspilt jaarlijks miljoenen belastinggeld aan voorzieningen die steeds minder relevant zijn.”

Kris Verduyckt, Vlaams parlementslid

Daling in vracht en passagiers

De cijfers tonen aan dat het aandeel van de regionale luchthavens in het Vlaamse luchtvrachtverkeer sterk is afgenomen. Oostende verwerkte in 2024 nog 18.100 ton vracht, goed voor 2,9% van de markt. Kortrijk speelt in dat segment een verwaarloosbare rol.

Ook het passagiersverkeer kent een daling. In Kortrijk-Wevelgem blijft het aantal passagiers hangen op zo’n 9.000 per jaar. Oostende zag het passagiersaantal terugvallen tot 352.000 in 2024, een daling van 9% tegenover 2023 en 23% minder dan in 2019. “De cijfers bewijzen dat de regionale luchthavens steeds minder relevant zijn in het Vlaamse luchtvaartlandschap,”, aldus Verduyckt.

2021-07-01 00:00:00 - Vlotte vakantie-uittocht op luchthaven, ondanks actie douane

"Vlaanderen moet keuzes maken"

Toch stijgen de subsidies. In vijf jaar tijd namen de exploitatiesubsidies voor de drie regionale luchthavens – Oostende, Kortrijk en Antwerpen – toe van 11,4 miljoen euro naar 14,2 miljoen euro. Daarbovenop kwam er nog 25,7 miljoen euro aan investeringssteun. “Als je dat afzet tegen het aantal passagiers, is dat absurd en niet langer verdedigbaar”, zegt Verduyckt.

2020-12-02 00:00:00 - Luchthaven Oostende klaar voor verdeling vaccins  - luchthaven_oostende2.jpg

Vooruit pleit voor een grondig debat over de toekomst van de luchthavens. “Vlaanderen moet keuzes maken. In plaats van jaarlijks miljoenen euro’s te besteden aan infrastructuren met steeds minder impact, kunnen we dat geld ook inzetten voor duurzame mobiliteit, innovatie en klimaatmaatregelen,”, besluit het parlementslid.

Luchthaven Kortrijk-Wevelgem: "Wij kunnen niet zonder die ondersteuning"

De regionale luchthaven van Kortrijk-Wevelgem krijgt elk jaar twee miljoen euro van Vlaanderen. Die gebruiken ze voor de veiligheid en de brandweer. Mocht die subsidie wegvallen, dan spreekt de luchthaven over een catastrofe. 

"Wij kunnen op dit ogenblik niet zonder die ondersteuning. Meneer Verduyckt moet goed beseffen dat wij in een exportomgeving leven. 70 procent van wat hier gegenereerd wordt, moet naar het buitenland en op één of andere manier op de markt gezet worden. En daar denk ik dat we absoluut een noodzakelijke schakel zijn om dit te realiseren", zegt Filip Daem van de luchthaven Kortrijk-Wevelgem. 

Jens Lemant
Celien Tanghe