Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Morgen treedt het nieuwe bussenplan van De Lijn in werking. Het is de grootste wijziging in veertig jaar tijd. Ook bij ons sneuvelen honderden bushaltes en verdwijnt de belbus uit het straatbeeld. De nieuwe dienstregeling met vervoersregio’s zal vooral voelbaar zijn in landelijke gebieden.
Het nieuwe vervoersplan schrapt in heel Vlaanderen 3.200 bushaltes. In Diksmuide verdwijnen er 40 stopplaatsen. De drukkere lijnen bouwt De Lijn dan weer verder uit. “Er is een grondige analyse gebeurd van elke opstapplaats. Op elke halte weet men heel precies hoeveel mensen er op- en afstappen. Het is op basis van deze analyse dat er conclusies getrokken zijn. Het is een verhaal van geven en nemen”, legt de burgemeester van Diksmuide, Lies Laridon uit.
“Bepaalde lijnen zullen serieus verbeteren. Maar de trajecten die nauwelijks of niet gebruikt worden, worden afgebouwd.”
Ook de belbus is vanaf morgen verleden tijd. In de plaats daarvan komen flexbussen, uitbesteed aan private vervoerders. In Diksmuide moeten tien Belbus-chauffeurs daarom gaan werken in Oostende of Ieper. Het aantal schoolritten in de week daalt eveneens drastisch in Diksmuide.
Kritiek
Bij busreizigers is er heel wat kritiek te horen. Mensen zullen vaak verder moeten stappen naar hun nieuwe halte, en ook het digitale reservatiesysteem kan niet op bijval rekenen. Ook Marie-Jeanne Derumeaux is niet meteen fan: “Het is allemaal met een app hé. Maar als je ouder wordt, kan je daar niet zo goed meer mee weg.”
Morgen is er in alle provinciehoofdsteden, ook in Brugge, een protestactie tegen het nieuwe busplan.