Tien oplos­sin­gen voor N8

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Een participatietraject rond het dossier N8 Ieper-Veurne is uitgemond in een conclusienota die door alle stakeholders wordt gedragen.

Dat traject kwam er op initiatief van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en het Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) die daarmee het dossier uit het slop wilden halen. Begin volgend jaar wordt een eindrapport overgemaakt aan de Vlaamse regering.

Er zijn tien uitgangspunten opgesteld die de meeste problemen zouden moeten oplossen, zoals dynamische verkeerslichten, een volledig hernieuwde fietsinrichting en parrallelwegen voor traag verkeer, zoals landbouwvoertuigen. Er zijn ook vijf zones uitgewerkt langs het traject die afzonderlijk van elkaar aangepast kunnen worden. Zo worden in Elzendamme in zone 3 twee nieuwe bruggen voorzien en moet er een bypass komen rond Brielen in zone 4. Door die zones af te splitsen kunnen de projecten apart worden aangevat.

Tunnel aan kruispunt Pilkemseweg

De meest prangende zone is zone 5, die van de A19 tot de N8 die loopt langs de N38 Noorderring. Zo moet het kruispunt aan de Pilkemseweg ondertunneld worden en voorziet het plan ook een rechtstreekse aansluiting van de A19 op de N38. Daarmee wordt het idee van de doortrekking van de A19 volledig geschrapt.

Uitvoering nog niet voor meteen

Er wordt nu een eindnota opgemaakt die naar de Vlaamse regering trekt. Die moet dan de knopen doorhakken. Grote aanpassingen zijn nog niet voor direct, want voor de belangrijkste werkzaamheden is nog studiewerk nodig. Het belang van het participatietraject is dat de ideeën nu gedragen worden door de stakeholders en omwonenden, zodat er een eensluidende nota naar de Vlaamse regering kan gedragen worden.

Nathalie Dewulf
Stefaan Kerger