Nieuws

Stu­den­ten-moe­ders in de bloe­me­tjes bij VIVES Afstandsonderwijs

Hogeschool VIVES is met 27 afstudeerrichtingen marktleider in Vlaanderen op het vlak van afstandsonderwijs voor bacheloropleidingen. Maar liefst 80 procent van de afstandsstudenten zijn vrouwen, waarvan een overgroot deel de studie combineert met de zorg voor een gezin.

Daarom achtte VIVES het opportuun om de moeders-studenten in de kijker te zetten met aan fotowedstrijd. Sabrina Dezitter (27) uit Moorsele werd winnares van de wedstrijd. Algemeen directeur Joris Hindryckx heeft haar zaterdag een tablet overhandigd bij haar thuis in Moorsele. Ze krijgt samen met vier andere studenten ook een ruiker bloemen aangeboden.

Studeren via onderwijs op afstand betekent voor velen een combinatie met werk en/of gezin. Deze vorm van onderwijs vereist ook steun van het eigen gezin, vandaar het idee van VIVES om de ‘supporters’ van de studenten in de kijker te plaatsen. Bij de studenten werd een oproep gedaan om een foto met de kroost te bezorgen. Van de 39 inzendingen werd een fotoalbum gemaakt en op Facebook geplaatst .

15 jaar ervaring

15 jaar geleden (in 1999) startte het toenmalige KATHO als eerste in Vlaanderen een lerarenopleiding lager onderwijs via afstandsonderwijs. Anderhalf decennium later volgen 2 800 studenten uit heel Vlaanderen aan Hogeschool VIVES, zoals KATHO en KHBO samen intussen heten, één van 26 afstudeerrichtingen via onderwijs op afstand. Daarmee is de hogeschool uniek én koploper in Vlaanderen. Om de groei verder te bestendigen investeert de hogeschool verder door o.a. op de campus Kortrijk een nieuw zenuwcentrum te realiseren, met name het Forum AO (AfstandsOnderwijs).

Afstandsonderwijs is een perfect alternatief voor wie aan een nieuwe uitdaging toe is, maar niet in de mogelijkheid verkeert om dagelijks op de campus aanwezig te zijn. Dat is precies de troef van afstandsonderwijs: de combinatie werk, gezin en studie mogelijk maken. Voor velen is het de ideale manier om - soms op latere leeftijd - hun droom waar te maken zoals het behalen van een diploma hoger onderwijs of een carrièreswitch. En vaak gebeurt dit in combinatie met werk en gezin. Dat is eveneens het geval voor mensen die in het buitenland wonen en bij VIVES een opleiding willen volgen. Of voor studenten die zich niet thuis voelen in het dagonderwijs.

VIVES heeft daartoe een flexibel systeem uitgewerkt, met zelfstudie en - voor een aantal opleidingen - een beperkt aantal contacturen. Wie een opleiding via afstandsonderwijs tot een goed einde brengt, heeft een volwaardig bachelordiploma in handen.

Het grote verschil is dat de cursussen zijn aangepast aan de behoeften van de student die afstandsonderwijs volgt. De richtlijnen die in de les worden gegeven, staan aangeduid in de cursus. Op die manier kan de student hoofd- en bijzaken onderscheiden.

Verder wordt ook veel belang gehecht aan een duidelijke opleidingsstructuur. Dat betekent onder meer een duidelijke communicatie tussen docent en student. De student weet wat van hem of haar wordt verwacht. Dat veronderstelt uiteraard een aantal afspraken, maar alles is bespreekbaar om de studeerbaarheid zo optimaal mogelijk te realiseren, en dus ondersteuning te bieden om te slagen en een diploma te halen.

Aangezien de digitale revolutie in de beginfase nog niet helemaal was doorgebroken, is de toenmalige aanpak doorheen de jaren sterk geëvolueerd naar het digitale onderwijsconcept dat nu wordt gehanteerd. Daarom besteedt VIVES veel aandacht aan het uitwerken van kwaliteitsvol digitaal studiemateriaal en digitale begeleiding. Dat betekent dat naast het op een digitale wijze ter beschikking stellen van het cursusmateriaal, er keuze is uit veel examenmomenten, de student in hoge mate zelf z’n studietempo kan bepalen … Daarnaast kunnen eerder verworven kennis en competenties (EVK-EVC) in aanmerking worden genomen om vrijstellingen toe te kennen. Iedere student krijgt m.a.w. dus een aangepaste aanpak.

VIVES biedt 27 afstudeerrichtingen via afstandsonderwijs aan in de studiegebieden onderwijs, handelswetenschappen & bedrijfskunde, gezondheidszorg, sociaal-agogisch werk en biotechniek.

  • Accountancy-fiscaliteit
  • Business events
  • Leisure & city management
  • Music & entertainment
  • HR officer
  • Logistiek management
  • Management assistant
  • Retail & storemanagement
  • Sales management
  • Rechtspraktijk
  • Apps & gamification
  • Sociaal-juridische dienstverlening
  • Arbeids-en organisatiepsychologie
  • Klinische psychologie
  • Maatschappelijk werk
  • Maatschappelijke veiligheid
  • Orthopedagogie
  • Personeelswerk
  • Schoolpsychologie en pedagogische psychologie
  • Sociaal-cultureel werk
  • Verpleegkunde
  • Vroedkunde
  • Dierenzorg
  • Groenmanagement
  • Lerarenopleiding kleuteronderwijs
  • Lerarenopleiding lager onderwijs
  • Lerarenopleiding buitengewoon onderwijs (Banaba)

Naast deze bacheloropleidingen zijn er nog diverse specialisatieprogramma’s en verkorte bacheloropleidingen mogelijk via onderwijs op afstand.

Getuigenis Sabrina

Sabrina Dezitter (27) woont in Moorsele en volgt het derde jaar verpleegkunde.

Ze combineert haar studie met de zorg voor een kindje van 1.5 jaar en een voltijdse baan in de zorgsector.

Filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=2H0uLnzhVao

Sabrina Dezitter (27) woont in Moorsele met haar man een dochtertje van anderhalf jaar. Ze werkt al 8 jaar voltijds in de zorgsector, waarvan 5 jaar als animatiemedewerkster in een dagcentrum. Ze beschikte al over een diploma kinderzorg maar wou alsnog een bachelordiploma behalen. Die mogelijkheid vond ze bij VIVES, waar ze verpleegkunde op afstand studeert.

“Ik wil graag aan de reportage meewerken”, had Sabrina spontaan gereageerd toen ik haar opbelde op haar werk. Voor een eerder project had ik van haar een mooie getuigenis op papier gekregen over onderwijs op afstand. Maar als we aanbellen in het rustige Moorsele moet ze schoorvoetend toegeven dat ze toch aan het stressen is gegaan. Want ook de camera’s lopen.

Of June, haar anderhalf jaar oud dochtertje, bij het gesprek aanwezig mag zijn? Tuurlijk, we zien wel wat het wordt. Onderwijs op afstand is nu eenmaal ook studies combineren met werk en/of gezin. En June is schattig en braaf, ze komt gewoon af en toe piepen. Het lawaai dat ze maakt op de achtergrond nemen we er graag bij. Kinderen mogen kindjes blijven.

Sabrina werkt al een aantal jaren in de zorgsector, zegt ze. “Daar word ik geconfronteerd met de vergrijzing van de bevolking en de groeiende zorggraad van ouderen. Er zijn steeds meer zwaar hulpbehoevenden, zowel fysisch als psychisch. Mijn kennis daarrond was vrij beperkt aangezien ik enkel beschik over een diploma kinderzorg. Dat maakte het moeilijk om steeds kwaliteitsvolle zorg te bieden en mijn functie te blijven uitoefenen.”

Hoger mikken

Sabrina moest hoe dan ook een bijscholing volgen maar besliste voor zichzelf om hoger te mikken. “Daarom ben ik gestart met een bacheloropleiding verpleegkunde op afstand bij VIVES. Het was eerlijk gezegd lastig om opnieuw te gaan studeren na reeds een paar jaar in het werkveld te hebben gestaan. Het was dus een beetje zoeken en tasten maar dat lukt wel. Intussen zit ik al in mijn derde jaar.”

Druk

Studeren op afstand is te combineren met werk en gezin, aldus Sabrina. “Maar het vergt veel energie van mezelf én mijn gezin. Aangezien ik ook voltijds werk moet ik het grootste deel van mijn vrije tijd opofferen aan de studie. Ook het huishouden komt grotendeels terecht op de schouders van mijn vriend. En om stage te kunnen lopen neem ik een deel van mijn verlofdagen en ouderschapsverlof op. Maar gelukkig steunt hij mij 100 % in mijn keuze.”

Skype & Facebook

De begeleiding op afstand verloopt goed. “De coördinatoren stoppen veel tijd en energie in ons als student en zorgen voor de nodige ondersteuning. Ik kan hen makkelijk contacteren via telefoon, mail of Skype. En via Facebook en telefoon heb ik veel contact met medestudenten. Zo kunnen we steeds bij elkaar terecht met bepaalde vragen over de leerstof of om elkaar wat te ondersteunen. En we gaan ook wel es samen iets gaan eten of drinken. Dus ook bij onderwijs op afstand zijn medestudenten belangrijk.”

Geen seconde spijt

“De opleiding is soms zwaar, vermoeiend en zenuwslopend maar ik heb steeds op de nodige steun kunnen rekenen van mijn partner, collega’s, docenten, stagebegeleiders en medestudenten. De opleiding biedt mij nieuwe carrièremogelijkheden. Bovendien ben ik niet de persoon om voltijds op de schoolbanken te gaan zitten. Het is wel belangrijk dat je de nodige zelfstandigheid aan de dag kan leggen. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad om de stap naar afstandsonderwijs te zetten. Meer en meer hoop ik binnenkort met trots te kunnen zeggen: ik ben Sabrina Dezitter, verpleegkundige!”.

Stefaan Kerger

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?