Stationsbuurt Ingelmunster krijgt opknapbeurt
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Gisteren heeft de gemeente Ingelmunster de eerste plannen toegelicht voor de heraanleg van de stationsbuurt. Het ontwerp voorziet de aanpak van de moeilijke bocht, vergroening, ontharding, parkeren en verschillende vormen van openbaar vervoer.
“Een ingrijpende opwaardering van de stationsbuurt is noodzakelijk en daar willen we dringend werk van maken”, zegt schepen Martine Verhamme. Het station van Ingelmunster is aangeduid als regionaal knooppunt waar de verschillende vervoermogelijkheden als trein, bus, flexvervoer, deelwagens en -fietsen samenkomen.
De NMBS/Infrabel heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in verhoogde perrons en een tunnel onder de sporen. Daar komt nu nog de uitbreiding van de fietsenstalling en de overkapping van de trappen bij. Een gedeeld perron maakt de overstap van de trein naar de bus gebruiksvriendelijker. Er komen ook deelfietsen en een deelwagen. Ook de vervanger van de belbus krijgt er zijn plaats.
Doorgaand verkeer
De Brigandsbrug blijft toegankelijk voor de auto, voor doorgaand verkeer is de ringbrug het alternatief. De fietser en voetganger krijgen een prominente plaats in het straatbeeld. Zeker het zwaar verkeer is er niet welkom.
Het kruispunt Kortrijkstraat – Gentstraat – Izegemstraat wordt heringericht, met de verbinding Izegem – Kortrijk als hoofdas. "Het rechttrekken van de befaamde gevaarlijke bocht beneden de Brigandsbrug zal de veiligheid aanzienlijk verhogen", klinkt het.
Aankoop stationsgebouw
Cruciaal in de plannen is de aankoop van het stationsgebouw en de voorliggende parking. De NMBS is een verkoopprocedure gestart waarop Ingelmunster gaat intekenen. “Het is essentieel om dit pand in eigendom te hebben, als we een kwalitatieve inrichting van de buurt willen”, verduidelijkt burgemeester Kurt Windels.
Daarnaast hoopt de gemeente om ook extra horecazaken aan te trekken. "We streven niet naar het uitgangsleven van weleer, maar naar een aangename sfeer en veel gezelligheid." Oude foto’s tonen dat de stationsbuurt vroeger een groene omgeving was met relatief weinig verhardingen. Nu domineren asfalt en beton. Het gemeentebestuur wil terug naar een groen kader waar het leuk wonen en vertoeven is.
De ontwerpers van 360 Architecten en Bureau Bas Smets verfijnen het basisconcept. Als dat klaar is, volgt een inspraakronde met een presentatie van de gedetailleerde plannen. Het bestuur hoopt om in 2024 te starten met de werken.