Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Uit cijfers die het Brugse gemeenteraadslid Mercedes Van Volcem opvroeg, blijkt dat de luchtkwaliteit in Brugge de laatste vijf jaar verbeterd is.
In de cijfers van het stadslabo ziet Van Volcem dat er minder overschrijdingen zijn van de fijn stof norm dan in het jaar 2011. "In 2015 was er een kleine stijging, maar dat is enkel te wijten omdat we toen de zeehaven mee in rekening brachten", laat ze weten. "Industrie brengt vervuiling met zich mee, maar in het Brugse verhaal zien we dat in Brugge er zich geen grote problemen voordoen".
Straten
De jaargemiddelde streefwaarde voor de fijnstoffracties, opgenomen in de Europese richtlijn, wordt vlot behaald voor alle Brugse locaties. "Maar naast de plaatsen waar er industrie is, zien we ook meer luchtvervuiling in de binnenstad’, duidt Van Volcem. Volgens haar is dat te wijten aan een slechte mobiliteit en staan auto’s nog te vaak stil in smalle straten. "In de Noordzandstraat zien we een duidelijke impact van de mobiliteit op de luchtkwaliteit", stelt Van Volcem. "Wanneer je de actuele metingen naast de metingen van Autoloze Zondag legt, dan zie je de impact van de wagens daar". Ook de Gentpoort is een pijnpunt. Daar worden pieken gemeten van 100.000 stofdeeltjes per kubieke centimeter. "We staan er een kruispunt staan waar vier straten toekomen", zegt schepen van leefmilieu Mieke Hoste. "Je hebt heel veel verkeer dat uit de stad komt die stil staat om op de ring te rijden. Als de brug dan nog gedraaid is merken we dat er een verhoging is van het fijn stof".
Stadsrandbos
Van Volcem ziet vooral gading in een nieuw stadsbos om de leefbaarheid van Brugge op peil te houden. Concreet denkt ze aan een stadsbos tussen Brugge en Kruisabele.