Rode Kruis Diksmuide blijft bestaan, ook al haakt deel vrijwilligers af na een vertrouwensbreuk
Een deel van de vrijwilligers van de Rode Kruis-afdeling in Diksmuide houdt het voor bekeken. Volgens Arne Zoete van de lokale afdeling stoppen bijna alle vrijwilligers, Rode kruis Vlaanderen spreekt dat tegen en houdt het op maar vijf van de zeventien vrijwilligers. Aanleiding is een vertrouwensbreuk met de provinciale zetel van het Rode Kruis in Brugge. De onvrede gaat ondermeer over het gebrek aan respect en enkele financiële beslissingen. Toch blijft de afdeling in Diksmuide bestaan volgens Rode Kruis Vlaanderen.
Volgens Siska Vandamme van Rode Kruis Diksmuide werd een geplande aankoop van een tweedehandsambulance, waarvoor het nodige budget al voorzien was, zonder duidelijke reden geweigerd. “We hadden alles klaar, maar de aanvraag werd afgeblokt. Waarom, dat weten we nog steeds niet”, klinkt het teleurgesteld.
Aan de kant geschoven
Ook tijdens de wateroverlast in het najaar van 2023 voelden de vrijwilligers zich aan de kant geschoven. “We stonden klaar met heel de ploeg, maar we mochten enkel onze hulppost opzetten en weer vertrekken”, vertelt Arne Zoete. “Achteraf kregen we zelfs kritiek dat we er niet waren. Dat kwam hard aan.”
Rode Kruis Vlaanderen ontkent massale leegloop: 'Slechts vijf mensen vertrekken en dienstverlening blijft gegarandeerd"
Rode Kruis Vlaanderen betreurt het vertrek van de vrijwilligers, maar benadrukt dat de afdeling in Diksmuide zal blijven bestaan. Vincent Verbeecke, woordvoerder Rode Kruis Vlaanderen: 'Het is altijd spijtig als geëngageerde vrijwilligers stoppen. Dat is doodjammer, want ze doen iets voor de maatschappij en dat verdient het grootste respect. Anderzijds hanteren we als erkende hulporganisatie ook kwaliteitseisen. Op evenementen gelden regels zoals voldoende opgeleid zijn of het juiste uniform dragen. Uit een eerste rondvraag blijkt dat niet vijftien, maar slechts een vijftal mensen van de Diksmuidse afdeling stoppen. De afdeling blijft bestaan, en de dienstverlening in de regio blijven we garanderen. We bekijken hoe we het vertrek kunnen opvangen'.
'Er is sprake van een geschil met de provinciale zetel in Brugge, die de centen helpt verdelen aan de lokale afdelingen en ook rampen coördineert. Ook daar gaat het om vrijwilligers die mee aansturen als er een ramp of noodsituatie gebeurt. Zij doen dat volledig vrijwillig en onbetaald. In eer en geweten nemen ze beslissingen over materiaalverdeling en wie ze op het terrein sturen.'
Blijven paraat tot 15 augustus
De vertrekkende vrijwilligers denken aan een manier om via een andere organisatie toch te blijven hulp bieden. “We laten Diksmuide en Houthulst niet in de steek”, benadrukt Vandamme. Intussen blijven ze zeker actief tot 15 augustus. De bloedinzameling van morgen in Woumen gaat gewoon door.
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?