Touringcar achter lijnbus moet meer capaciteit voorzien, maar het blijft razend druk op de bus
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De drukste buslijnen in West-Vlaanderen krijgen vanaf vandaag versterking op piekmomenten. Het gaat om twaalf extra ritten per dag. Door de grote drukte kunnen scholieren vaak niet meer op de bus en dat zorgt voor heel wat frustraties bij zowel leerlingen als ouders. Tot het einde van het schooljaar rijdt er nu een touringcar mee. Maar dat lijkt het capaciteitsprobleem op lijn 90 niet op te lossen, zo blijkt deze ochtend als onze journalist mee rijdt.
Maandagochtend, de eerste schooldag na de paasvakantie. Dat betekent ook voor veel leerlingen opnieuw de bus nemen naar school. Het is daarom bijzonder druk aan de bushalte in het centrum van Moorslede.
Jongeren vrezen voor een plaatsje op de bus naar Roeselare. "Wij hebben meestal nog plek, maar voor de mensen na onze halte is het drummen", zegt een van de meisjes die staan te wachten. "Soms geraken we er niet meer op", vertelt de andere.
Piekmomenten
Maar De Lijn heeft extra bussen ingezet, om tegemoet te komen aan de vele klachten sinds de invoering van het nieuwe busplan 6 januari. Het is te zeggen: achter de lijnbus rijdt een touringcar om extra capaciteit te creëren. Die rijdt nu op de piekmomenten mee, elke dag tot de zomervakantie.
Of dat effectief een oplossing is, valt nog af te wachten. "Normaal gezien zou dat wel moeten, zodat de bus minder vol zit en de mensen die er niet op kunnen, op de bus erachter moeten", zegt een reiziger.
"Hoe we het probleem moeten oplossen, zoeken we nog uit."
Met wat duw- en trekwerk geraken de meeste scholieren op een van de twee voertuigen. Ook de touringcar loopt meteen helemaal vol. "Het is wel beter, maar het is nog altijd even druk."
Onze journalist reist mee en ziet dat zowel de bus als de touringcar kinderen moet laten staan aan de volgende halte. "Beide bussen zitten overvol. Lijn 90 blijft op piekmomenten een groot probleem."
Nieuw rittenschema
Volgens De Lijn is niet het nieuwe vervoersplan de oorzaak van het feit dat de jongeren voor en na school als sardienen in een blik opeengepakt staan. "Dit is eigenlijk een probleem dat we hebben vastgesteld vanaf het begin van het schooljaar. Dat capaciteitsprobleem was er al", zegt Frederik Wittock van De Lijn.
Daarom komt er vanaf volgend schooljaar wellicht een nieuw rittenschema. "Daar moet aan gewerkt worden zodat het vanaf september ook op een andere manier opgelost kan worden. Hoe we dat moeten doen, zoeken we nog uit. Maar we zullen er wel in slagen."