In de ruime regio Kortrijk is er ongenoegen - met name bij de partijen Vooruit, Groen, Vlaams Belang en PVDA - over het nieuwe vervoersplan van De Lijn dat op 6 januari 2024 opstart. Kortrijks schepen van mobiliteit Axel Weydts reageert boos op Facebook. Groen en PVDA delen die boosheid. Hun onvrede komt er omdat er haltes verdwijnen en bussen niet meer door woonwijken zullen rijden. Dat is ook het opzet van het vervoersplan, dat ook goede kanten heeft.
Onvrede omdat bushaltes verdwijnen
Dat uitgerekend Vooruit, Groen, Vlaams Belang en PVDA zich storen aan het vervoersplan valt te begrijpen. De partijen zitten op het Vlaamse niveau dan ook in de oppositie.
Axel Weydts (schepen van mobiliteit in Kortrijk - Vooruit) schrijft zijn onvrede van zich af op sociale media. Hij wordt overstelpt door mails van bezorgde burgers. " Vanaf
6 januari gaat immers een nieuw vervoersplan in voege. Wat betekent dat
heel wat haltes zullen verdwijnen. Voor veel mensen wordt de afstand
naar de haltes die wel nog bediend zullen worden echt wel groot. "
De stad Kortrijk was wel degelijk betrokken bij de uitrol van het plan. "Maar", zegt Weydts, "het nieuwe plan moest van de Vlaamse regering aan twee voorwaarden voldoen: het budget werd niet verhoogd én we moesten afstappen van bussen doorheen woonwijken. " Daartegen verzette Vooruit zich als oppositiepartij.
" We zullen als stad blijven op tafel kloppen bij de Vlaamse overheid om meer middelen te krijgen voor ons openbaar vervoer. Maar ik vrees dat het wachten wordt op een nieuwe Vlaamse regering die investeringen in openbaar vervoer wél belangrijk vindt. "
PVDA en Vlaams Belang pikken in
Vlaams Belang ziet de positieve maar ook de negatieve kanten van het plan. Carmen Ryheul:
" Er zitten in die omslag van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid zeker een aantal goede elementen in zoals een frequentere bediening van haltes en een vernieuwd avondaanbod (zie volgende alinea) maar we mogen ook de ogen niet sluiten voor de negatieve punten en dat zijn die 148 haltes die zullen verdwijnen, lijnen die ophouden met bestaan met lange wandelafstanden tot aan een dichtstbijzijnde halte. We stellen ons vragen over hoe het allemaal op het terrein zal verlopen die 6de januari die dan ook nog eens op een zaterdag valt. "
“We zijn blij dat Vooruit duidelijk standpunt in neemt”, reageert PVDA-boegbeeld Natalie Eggermont. “Wij voeren al van bij het prille begin actie tegen de aangekondigde kaalslag bij De Lijn." Maar Eggermont verwijt Vooruit dat die partij zich verschuilt achter de Vlaamse regering.
“Waarover schepen Weydts in alle talen zwijgt is het "vervoer op maat", dat de bussen die verdwijnen zou moeten vervangen”, vervolgt Eggermont. “Dat is de verantwoordelijkheid van de vervoerregioraad en daar zitten de gemeentebesturen in.”
Wat verandert er eigenlijk vanaf 6 januari in regio Kortrijk?
De bussen van De Lijn zullen in de regio Kortrijk - net als in de andere Vlaamse regio's - vanaf 6 januari veel meer via de hoofdassen lopen en minder in de woonwijken komen. Dit heeft als voordeel dat de bussen frequenter kunnen rijden (ze 'verliezen' minder tijd in een woonwijk) maar dat ze toch de ambitie behouden om op een voldoende haalbare afstand van een woonwijk halt te houden.
Daarbij komt er ook een nieuwe en betere avondbediening, met bussen tot 23 uur en zelfs tot middernacht op vrijdagavond en zaterdagavond. Dat is onder meer zo op de lijn Station - Xpo - AZ Groeninge en ook naar de deelgemeenten Bellegem, Rollegem, Aalbeke en Marke en op de lijnen naar Kuurne, Zwevegem, Harelbeke, Desselgem, Wevelgem, Menen en Moorsele.
Alle concrete wijzigingen in het busnetwerk voor de regio Kortrijk vind je via deze link: https://www.delijn.be/nl/conte...