Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De werkzaamheden voor de aanleg van het 3de en 4de spoor tussen Gent en Brugge schieten goed op.
De drukke spoorlijn is strategisch belangrijk voor het reizigersverkeer van en naar de kust, maar ook voor het goederenvervoer van en naar de havens van Zeebrugge en Oostende. Op de drukste spoorlijn van het land passeren gemiddeld 250 treinen per dag, vandaar de capaciteitsuitbreiding van 2 naar 4 sporen, goed voor 76 km nieuw spoor.
Op sommige plaatsen ligt er al een groot deel van de spoorinfrastructuur, op andere locaties is men volop bezig met onder meer spoor- en bovenleidingswerken. Binnenkort gaat er al een deel van een nieuw spoor in dienst voor het treinverkeer.
Eind 2026 moeten de sporen tussen Brugge en Bellem klaar zijn. Daarna volgen nog de vernieuwingswerken van het eerste en tweede spoor. Die werken moeten tegen eind 2029 klaar zijn.
Het gaat om een investering van 600 miljoen euro. Infrabel leende eerder al 1 miljard euro om verschillende projecten te kunnen financieren.