Milcobel wil fuseren met FrieslandCampina: samen omzet van 14 miljard euro
Zuivelbedrijf Milcobel met vestigingen in Langemark, Moorslede en
Brugge wil fuseren met Friesland Campina, een coöperatie van bijna
10.000 melkveebedrijven in ons land, Nederland en Duitsland. Het bedrijf
wil zo in de toekomst nog sterker staan. De fusienaam wordt FrieslandCampina.
In de eerste helft van volgend jaar moet een uitgewerkt fusievoorstel op tafel liggen. Milcobel telt zelf zo'n 1500 ledenbedrijven en boekt 1,3 miljard omzet. Door samen te gaan met de Campinagigant zou dat meer dan 14 miljard zijn. Milcobels Ysco-business is hier niet bijgerekend, eerder kondigde het aan die te verkopen. Milcobel verwerkt onder meer kaas, boter en melkdranken.
Meerwaarde
Betty Eeckhaut, voorzitter bestuur Milcobel: “Het coöperatieve gedachtengoed, dat diepgeworteld is bij Milcobel en FrieslandCampina, vormt de basis voor deze voorgenomen fusie. Ons doel is en blijft om meerwaarde te creëren voor onze leden-melkveehouders. Door onze regionale complementariteit worden we dé coöperatieve partner voor bestaande en nieuwe leden, met een solide melkaanvoer voor een succesvolle toekomst. Voor medewerkers biedt de nieuwe organisatie volop kansen om zich te ontwikkelen in een internationale omgeving. Voor klanten betekent deze fusie meer innovatiekracht, een uitgebreid productportfolio en verdere professionalisering van onze dienstverlening.”