Nieuws

Mees­te doden en zwaar­ge­won­den bij dode­hoe­kon­geval in West-Vlaanderen

West-Vlaanderen scoort slecht bij dodehoekongevallen: dat blijkt uit cijfers die Vlaams parlementslid Annick Lambrecht (Vooruit) heeft opgevraagd aan Vlaams Minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). In 2022 vielen er 4 doden bij dodehoekongevallen, waarvan 2 uit West-Vlaanderen.

Vorig jaar werd bij dodehoekongevallen in Vlaanderen 131 keer een voetganger of (brom)fietser aangereden door een vrachtwagen of auto. Er vielen alles samen 4 doden en zowat 140 gewonden. De cijfers werden door Vooruit-parlementslid Annick Lambrecht opgevraagd bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Het aantal dodehoekongevallen ligt volgens die gegevens een kwart hoger dan in 2021, toen er wel fors minder verkeer was door de coronacrisis. 

Kruispunten en fietsinfrastructuur aanpakken

"Deze cijfers verbazen niet. We worden geregeld geconfronteerd met dit soort berichten", reageert Wies Callens van de Fietsersbond. "Al lang vragen we dat vrachtwagens - zoals in Londen - lagere stuurcabines krijgen, met extra camera's, zodat de dode hoek minimaal is." Tegelijk vraagt de Fietsersbond dat er grondig wordt nagedacht over wanneer welk verkeer waar thuishoort. Daar horen ook circulatieplannen voor woonwijken bij. "Je moet conflicten mijden", klinkt het.

Minister Peeters beklemtoont dat er "al heel wat" gebeurt om dodehoekongevallen te voorkomen. Zo is er een nieuw kader om verkeerslichten 'maximaal conflictvrij' te regelen. In 2022 zou zo een recordaantal van 142 kruispunten zijn aangepakt.

Deze regeerperiode zou ook 1,4 miljard euro worden geïnvesteerd in fietsinfrastructuur. Verder wordt ook voorzien in opleiding voor fietsers en bestuurders. Ten laatste in 2028 moeten nieuwe en bestaande vrachtwagens ook 'zichtbaarheidstechnologie' hebben.

LEES OOK:

Belga

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?