IN KAART: meer dan 10% van de handelspanden staat leeg, maar deze stad doet het opvallend goed
In West-Vlaanderen staat gemiddeld iets meer dan tien procent van de handelspanden leeg. In de meeste steden en gemeenten is de leegstand toegenomen, maar Gistel vormt een positieve uitzondering. Daar daalde het aantal leegstaande panden van 7,4 procent vorig jaar naar 4,5 procent nu. Dat maakt van Gistel een van de best scorende gemeenten in de provincie.
Jeroen Lernout en z'n man Dennis baten al twaalf jaar een chocoladewinkel uit in het centrum van Gistel. Volgens Jeroen, die ook lid is van de handelsbond, heeft de stad enkele sterke troeven. "Er passeren hier veel mensen en het feit dat je gratis kan parkeren, maakt een groot verschil. In de nabijgelegen centrumsteden moet je betalen om te parkeren, en dat houdt mensen tegen."

Jeroen Lernout van Leonidas in Gistel
Om lokaal winkelen te stimuleren, zet de handelsbond samen met Unizo en het stadsbestuur verschillende acties op. "In mei is er opnieuw een stempelactie waarbij klanten beloond worden als ze lokaal aankopen doen. In november kunnen mensen met hun aankoopticket gratis oliebollen krijgen op de markt," vertelt Jeroen.
"Retailsector heeft het moeilijk"
In Gistel staat 4,5 procent van de zowat 50 panden leeg. Het is daarmee een van de beste leerlingen van de klas. In Waregem ziet de situatie er dan weer minder rooskleurig uit. Daar staat 14 procent van de handelspanden leeg, wat hoger is dan het gemiddelde in de provincie (10,5%). Toch ziet schepen van Lokale Economie Kim Deplancke lichtpuntjes: "We gaan niet ontkennen dat de retailsector het moeilijk heeft. Maar sinds de publicatie van de cijfers zijn er al vier nieuwe handelszaken die binnenkort openen."

Waregems schepen van Lokale Economie, Kim Deplancke
De stad probeert winkelen aantrekkelijk te houden met initiatieven zoals een citycoach en premies voor starters die een leegstaand pand innemen. Ook de diversiteit aan winkels in winkelcentrum 't Pand is een troef. "Als klanten hier iets kopen, kunnen ze meteen ook kousen meenemen, iets eten of een geurtje kopen. Alles ligt dicht bij elkaar en dat maakt het aangenaam shoppen", besluit onderneemster Karolien Desmet.