Bouwdok vult zich met 800.000m³ water: delen voor Scheldetunnel bijna klaar voor vertrek naar Antwerpen
In Zeebrugge loopt het bouwdok voor de nieuwe Scheldetunnel beetje bij beetje vol met water uit het Boudewijnkanaal. Het is een cruciale stap in de aanloop naar het transport van de gigantische tunnelelementen naar Antwerpen, waar ze deel zullen uitmaken van de Oosterweelverbinding.
In de haven van Zeebrugge wordt het bouwdok momenteel gevuld met water uit het Boudewijnkanaal. Het dok vormt de tijdelijke thuisbasis van de betonnen tunnelelementen voor de nieuwe Scheldetunnel, een belangrijk onderdeel van de Oosterweelverbinding die de Antwerpse Ring moet vervolledigen.
“In totaal gaat het om 800.000 kubieke meter water, dat zijn meer dan 150 olympische zwembaden.”
“In totaal gaat het om 800.000 kubieke meter water, dat zijn meer dan 150 olympische zwembaden”, zegt Raymond de Kroon, directeur uitvoering van het project. “We zijn zo’n zes dagen bezig met het vullen. Begin mei kunnen we dan starten met het transport van de eerste tunnelelementen naar Antwerpen.”
Waterdicht
De tunnelstukken – elk zo groot als een voetbalveld – bevatten twee autokokers met drie rijstroken, een fietskoker en een vluchtgang. Alles moet volledig waterdicht zijn voor het transport. “In elk element zit een ploeg die de stortnaden en doorvoeren inspecteert”, aldus De Kroon. “Als we toch ergens een lek ontdekken, kunnen we dat meteen verhelpen. Kleine lekkages zijn normaal, maar we willen natuurlijk een perfect afgesloten en waterdichte tunnel.”
Nieuwe kademuur
Op 19 mei vertrekt het eerste element voor een tocht van 30 kilometer over het water. In Antwerpen liggen de aansluitingen al klaar. De eerste afzinkoperatie in de Schelde staat gepland voor 4 juli.
Nadien krijgt het bouwdok een nieuwe toekomst. “We willen het in het tweede kwartaal overdragen aan de haven van Zeebrugge”, zegt De Kroon. “De kademuur is al aangelegd. Daarna kunnen havenbedrijven het verder inrichten. Wij ruimen onze spullen op en dan zit het werk er hier op.”