Nieuws

Laat­ste beton­wer­ken voor bouw Schel­de­tun­nel in dok Zeebrugge

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Na meer dan drie jaar werken in de haven van Zeebrugge, storten ze vandaag het laatste beton voor de Scheldetunnel. In een daarvoor speciaal gebouwd dok liggen nu acht tunnelelementen die in het komend jaar naar Antwerpen moeten.

"Dit is een mijlpaal omdat we vandaag de laatste betonstort hebben," zegt Gert Osselaer van Oosterweelverbinding Lantis. "De laatste fysieke activiteiten in de zin van de definitieve situatie die vandaag wordt afgerond."

Scheldetunnel

Enkele jaren geleden was het dok waar ze nu werken een weide in de haven. Nu is het een bouwdok met 200.000 kubieke meter beton en 50.000 ton staal. In de komende maanden loopt het dok vol water en is het de bedoeling dat de tunnelelementen gaan drijven. Zo worden ze dan tegen de volgende zomer via het water naar Antwerpen getransporteerd.

"Elk tunnelelement wordt een bootje, een schip op zich. Weliswaar zonder motor. Die worden gevormd door de sleepboten en de duwboten die het de kracht zullen geven om te bewegen," zegt Raymond de Kroon van Cotu Combinatie Tunnel. Door hun vorm en de opdrijfkracht gaan ze van zelf drijven. Er komt niets extra aan te pas. Dit is gewoon wetenschap.

In 2030 rijden er auto's van de Antwerpse ring door. Met de fiets of te voet zal het al kunnen in 2028.

"Op een dikke twee jaar hebben we hier 8 tunnelelementen kunnen bouwen en kunnen we hopelijk binnen een zestal maand dit terrein terug overdragen aan de haven."

Raymond de Kroon, Cotu Combinatie Tunnel
Jeroen Vercruysse

jeroen.vercruysse@focus-wtv.be

Jeroen Vercruysse
Stefaan Kerger