Nieuws

Kust en Arden­nen slaan de han­den in elkaar om nog meer toe­ris­ten te lokken

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De Kust en de Belgische Ardennen gaan beter samenwerken op toeristisch vlak. Om de troeven van beide toeristische toppers in de verf te zetten komt er een gemeenschappelijke promotiecampagne. Met de slogan “Soyez les bienvenus – Hartelijk welkom” willen de Kust en de Belgische Ardennen elkaars troeven promoten bij een breed publiek.

De regio's zijn al langer geen concurrenten meer, maar vullen elkaar aan met een uiteenlopend vakantieaanbod. "Wij in West-Vlaanderen, zijn de sterkste Vlaamse toeristische provincie. Luxemburg is de sterkste toeristisch provincie in Wallonië. Waarom niet de krachten bundelen?", klinkt het bij Sabien Lahaye-Battheu van Westtoer.

Campagne Kust Ardennen

800 miljoen euro omzet

Zo zijn 22% van alle toeristen aan de Kust Franstalige Belgen. Zij zorgen per jaar voor een omzet van ongeveer 800 miljoen euro of zo’n 23% van de totale toeristische omzet in de regio. Aan de andere kant blijven de Vlamingen een belangrijk publiek voor de Ardennen, waar ze kunnen genieten van de natuur, cultuur en gastronomie.

"Wij hebben allemaal zoveel herinneringen aan de kust. Ik denk aan garnalen aan zee, zoals jullie misschien denken aan de Ardense ham of zeg maar een goeie Orval-trappist", besluit Marie-Eve Hannard, gedeputeerde voor de provincie Luxemburg.

Stefaan Kerger
Celien Tanghe