Nieuws

Indruk­wek­kend’: eer­ste deel Schel­de­tun­nel van­uit Zee­brug­ge ver­trok­ken rich­ting Antwerpen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Vanuit de haven van Zeebrugge is het eerste tunneldeel van de nieuwe Antwerpse Scheldetunnel vertrokken via het water. Het tunneldeel werd gemaakt in het bouwdok. Het is één van de meest indrukwekkende nautische operaties in Vlaanderen, zegt bouwheer Lantis. De tunnel past in de realisatie van de Oosterweelverbinding voor een betere mobiliteit rond Antwerpen.

Het eerste deel van de Scheldetunnel vertrok vanmorgen vroeg uit het bouwdok in Zeebrugge. Bij de operatie zijn vier sleepboten en een duwboot betrokken. In totaal zal dit acht keer gebeuren.

20250530 Scheldetunnel Bouwdok Zeebrugge Vertrek eerste tunnelelement 6

© Lantis

Reis van meer dan 100 kilometer afhankelijk van getijden

"Vanuit de haven van Zeebrugge zetten we vandaag mee een monumentale beweging in gang. Port of Antwerp-Bruges is de logistieke motor van deze uitzonderlijke transportoperatie."

Dirk De fauw, Ondervoorzitter van Port of Antwerp-Bruges

"Het traject start vanaf het bouwdok naar de voorhaven van Zeebrugge", zegt bouwheer Lantis. "Vier sleepboten en één duwboot zullen het tunneldeel - 160 meter lang, 42 meter breed en met een gewicht van 60.000 ton - vervoeren via de Noordzee en de Schelde naar het Doeldok in de haven van Antwerpen. In totaal gebeurt dit acht keer dit jaar."

"De boten slepen het tunneldeel uit het bouwdok en manoeuvreren het richting de Verbindingsbrug. Dan gaan ze via de Vandammesluis naar de eerste wachtlocatie in de voorhaven van Zeebrugge. Via de Noordzee en de Schelde gaat de reis verder naar een tweede wachtlocatie in Terneuzen. Op de wachtlocaties wacht het tunneldeel om te kunnen meevaren met vloed. Dat bespaart heel wat brandstof en energie.

Het laatste deel van de reis volgt de bochtige vaarroute van de Schelde naar het Doeldok, de tijdelijke parkeerplaats van de tunneldelen. In het Doeldok wachten de tunneldelen op het juiste moment om te worden afgezonken op hun definitieve plek in de Schelde. De Schelde is een levendige rivier met heel wat stroming. Afzinken gebeurt daarom het best bij doodtij, een tijdsvenster waarin het verschil tussen eb en vloed het kleinst is. Dat tijdsvenster komt slechts twee keer per maand voor, rondom het eerste en laatste kwartier van de maan", aldus Lantis.

20250530 Scheldetunnel Bouwdok Zeebrugge Vertrek eerste tunnelelement 1 1

© Lantis

KAART: Dit is het traject:

Traject reis tunneldelen Scheldetunnel

Plaatsing eind dit jaar

"Volgens de huidige planning vertrekken er nog minstens twee tunneldelen in de maand juni. In het Doeldok is plaats voor vier van de acht delen. Pas als het eerste deel vanuit het Doeldok wordt afgezonken in de Schelde, komt er plaats vrij in het dok voor het volgende. Tegen eind augustus verwacht Lantis dat alle tunneldelen weg zijn uit Zeebrugge: vier delen liggen dan op hun definitieve plek op de Scheldebodem, de andere vier nog in afwachting in het Doeldok. Eind dit jaar zijn alle tunneldelen in de Schelde geplaatst", zegt Lantis.

Het volledige transport is live te volgen via www.kanjersopkomst.be.

TE01verbindingsdok 300dpi 1

© Lantis

Andy Debo

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?