Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Op de Kusttram loopt een test met sensoren die alles van de tram registreren, mogelijke gevaren voorspellen en de ideale actie van de chauffeur aangeven. De bedoeling is om de veiligheid van het tramverkeer nog verder te verbeteren, zegt De Lijn. In de toekomst hoopt de vervoersmaatschappij een waarschuwingssysteem voor botsingen te implementeren.
"De technologie combineert sensoren met data-analyse en artificiële intelligentie om de omgeving van de voertuigen te scannen. Ze toont en analyseert realtime het gedrag van bijvoorbeeld voetgangers, fietsers en wagens, kan zo mogelijke gevaren voorspellen en de ideale actie van de trambestuurder aangeven", klinkt het bij De Lijn.
De test startte in de zomer van vorig jaar en loopt nog tot na volgende zomer. "Op dit moment worden verschillende scenario's geëvalueerd om te zien hoe snel de sensoren gevaar kunnen detecteren en hoe de software kan helpen om de reactietijd van de chauffeur te verbeteren. In deze testfase verzamelen de sensoren gegevens zonder nu al directe feedback te geven aan de trambestuurder."
"Ideale plek voor de tests"
De Kusttram is volgens De Lijn een ideale plek voor deze tests "door de verschillende verkeerssituaties waar die doorheen rijdt, zoals stadscentra en drukke gebieden langs de kust".
De Lijn beklemtoont dat veiligheid een topprioriteit is. Behalve op dit slimme systeem zet het bedrijf in op signalisatie aan tramkruisingen, bewustmakingscampagnes tijdens het zomerseizoen aan de kust en opleiding van chauffeurs. Ook bij de constructie van voertuigen is er aandacht voor veiligheid.
Voor het project werkt de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij samen met OTIV, een start-up uit Gent, en met trambouwer CAF, die de Kusttram (Zeelijner) bouwt.