Openbaar vervoer moet veiliger, op en naast bus of tram: De Lijn onderzoekt gebruik van bodycams
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Kortrijk hebben zes partijen een samenwerkingsprotocol ondertekend, om de veiligheid op de bussen en tram te verhogen. Naast De Lijn zijn dat ook de politie, justitie en de provinciegouverneur. Een betere samenwerking op provinciaal niveau staat ook in het tienpuntenplan van Vlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters.
De ondertekening van het protocol gebeurde in Kortijk. Geen toeval,
want daar kan de politie al een jaar een busverbod opleggen, en dat is uniek in
Vlaanderen. Tot nu kreeg nog maar één passagier zo'n busverbod opgelegd.
Alle partijen beloven dat ze meer gaan samenwerken om het openbaar vervoer veiliger te maken. Het verkeer moet veiliger en vlotter, en het openbaar vervoer moet efficiënter.
Eerste provincie
West-Vlaanderen is de eerste provincie waarbij alle actoren een samenwerkingsprotocol ondertekenen. "Als we ook gezamenlijk acties moeten doen, bijvoorbeeld op de kusttram rond de problematiek van transmigratie, dan zal dat toch goed ingebed zijn in zo'n samenwerkingsprotocol," zegt gouverneur Carl Decaluwé.
“We zullen agressie tegen onze buschauffeurs en lijncontroleurs nooit tolereren," zegt Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters. "Met het 10-puntenplan dat in uitvoering is willen we kordaat optreden tegen geweld, zowel verbaal als fysiek. Er is een integrale aanpak opgesteld vanuit de verschillende niveaus, met concrete acties. Zo zijn al 650 stuurposten in onze bussen afgesloten met een scherm en hebben we al 45 extra lijncontroleurs aangeworven."
Bodycams voor lijncontroleurs?
Ondanks die maatregelen blijft de agressie tegen buschauffeurs en trambestuurders wel toenemen in West-Vlaanderen. Er waren vorig jaar 347 gevallen van verbale agressie en 91 gevallen van fysieke agressie. Met alle andere overlast meegerekend zal het nog meer zijn.
"In zijn totaal gaat dat in West-Vlaanderen om zowat duizend incidenten, wat veel is," zegt Ann Schoubs van De Lijn. "Dat is toch veel: we zien een toename van goed 10 procent. Op sommige plaatsen is het zelfs met de helft gestegen."
De Lijn onderzoekt samen met Binnenlandse Zaken of de controleurs in de toekomst bodycams kunnen dragen.