De cyberaanval waarmee Roularta Media Group (RMG) dinsdag werd
geconfronteerd, is voorbij en overwonnen. De impact voor klanten is heel
beperkt.
Dinsdagavond nog maakte Roularta Media Group bekend slachtoffer te zijn geworden van een complexe Distributed Denial of Service (DDoS)-aanval, waardoor de servers voortdurend overspoeld werden met traffic en overbelast raakten.
Dankzij de alertheid van het CCB, die het mediabedrijf meteen inlichtte, en de snelle respons van de IT-teams in nauwe samenwerking met IT-provider Proximus, The Collective & NTT, kon de cyberaanval binnen de 24 uur een halt worden toegeroepen. De mediagroep wenst te benadrukken dat er geen datalekken zijn ontstaan.
Impact blijft beperkt
Alle websites van het bedrijf alsook van haar mediamerken, en de Mijn Magazines-app (die alle mediamerken van de groep digitaal bundelt) zijn weer vlot bereikbaar.
Ook Roularta Printing, de grootste offsetdrukkerij van de Benelux, is weer volledig operationeel en bevestigt dat de vertragingen opgelopen door de aanval vandaag al werden ingehaald. Door de cyberaanval zal een deel van de Knack-lezers hun magazine een dag later in de bus krijgen. Er is geen impact op de timing van uitlevering van de andere mediamerken van RMG, noch impact voor externe drukwerkklanten.
Dankbaar
Jeroen Mouton, COO van Roularta Media Group: “We zijn enorm dankbaar voor de alertheid en flexibiliteit van onze medewerkers en partners, die als één ijzersterk team handelden. Daarnaast ondervinden we nu ook zwart-op-wit dat de hoge investeringen die we afgelopen jaren maakten in cybersecurity, hun vruchten afwerpen. Deze ervaring sterkt onze intenties om onze beveiliging komende jaren hoog te houden.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?