Nieuws

Cam­pag­ne Vis Van Het jaar’ werkt wel degelijk

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Promotiecampagnes als 'Vis Van Het Jaar' halen wel degelijk iets uit. Dat zegt de VLAM, het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarkering.

De VLAM zet elk jaar een vis van bij ons in de kijker en dit jaar is dat de wijting. Het is de bedoeling dat deze vis makkelijker zijn weg vindt naar de consument maar dat ook professionele chefs het eens meer op de kaart zetten.

Op de Horeca Expo in Gent ging een vijftal chefs aan de slag met wijting tijdens de nationale horecawedstrijd met de vis van het jaar. Wijting wordt gepromoot als even lekker als kabeljauw maar heel wat goedkoper. Maar het is niet alleen de culinaire top die de vis heeft ontdekt. De vishandel merkt dat de gewone viseter meer voor een stukje wijting kiest. En er is ook meer promotie rond.

"Hij is wel onder de aandacht gekomen en ook chefs zijn er meer aan de slag gegaan", zegt Maarten du Bois van VISGRO, Beroepsvereniging van visgroothandelaren. "Vroeger was dat zo’n ondergewaardeerde vis de mensen gaven dat aan de poes.

Onder impuls van de NorthSeaChefs verschijnt hij steeds meer op de kaart. Hij wordt gesensibiliseerd. We gaan nu overschakelen van 'vis van de maand' naar 'vis van het seizoen'. We gaan meer meebewegen met de seizoenen en daar verwachten we een hele positieve insteek van."

Bernard Vanneuville

bernard.vanneuville@focus-wtv.be

Bernard Vanneuville