Bijna helft van jongeren kampt met belvrees: 1 op 5 neemt zelfs telefoon nooit op
Bijna één op de twee jongeren tussen 18 en 25 jaar vermijdt telefoongesprekken uit onzekerheid of angst. Dat blijkt uit een onderzoek van AXA Verzekeringen en Trendwolves. De belvrees komt vaak voort uit stress en een gebrek aan ervaring, al staat een aanzienlijk deel open voor training.
Een restaurant boeken of een afspraak bij de kapper maken via de telefoon? Voor veel jongeren is dat een uitdaging. Liefst 49% stuurt liever een bericht dan te bellen, blijkt uit een bevraging bij 600 Belgische jongeren tussen 18 en 25 jaar.
Angst voor stiltes, niet weten wat te zeggen of hoe een gesprek af te sluiten zorgt voor stress. Meer dan de helft schakelt zijn beltoon uit, en één op vijf neemt zelden of nooit de telefoon op.
"Het vermijden van bellen hangt vooral samen met beperkte ervaring, sociale druk en onzekerheid over het eigen kunnen.”
"Onze data tonen dat het vermijden van bellen vooral samenhangt met beperkte ervaring, sociale druk en onzekerheid over het eigen kunnen”, zegt professor Gino Verleye (UGent & VUB). “Met gerichte begeleiding verdwijnen die drempels snel en groeit het persoonlijk welbevinden merkbaar.”
Belvrees overwinnen
Toch erkent 44% van de ondervraagden het belang van telefoneren in een professionele context. Daarom lanceert AXA de campagne ‘Dare-to – It’s all about confidence’, om jongeren te helpen hun belvrees te overwinnen.
“Door jongeren te helpen hun stem te vinden, verkleinen we drempels, vergroten we kansen en bouwen we aan een veerkrachtige toekomst,” zegt Els Jans, HR-directeur bij AXA. “Concrete tips helpen: oefenen met een vriend, werken met een script, en vooral: blijven herhalen.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?