Vandaag is er voor het eerst een autotrein aangekomen in de haven van Oostende. De trein maakt gebruik van een spoorlijn die 15 jaar lang buiten dienst was. De Haven van Oostende spreekt van een mijlpaal.
"Dit is niet alleen een historische trein, het is ook een indrukwekkend gevaarte," zegt Lieven Goethals van spoorvrachtvervoerder Lineas. "Met een gewicht van meer dan 1.000 ton is deze trein goed voor 230 auto's en houdt hij tot 30 vrachtwagens van de weg."
De trein zal twee tot drie keer per week de haven van Oostende binnenrijden. De wagens worden na hun aankomst in Oostende dan verscheept naar het Verenigd Koninkrijk.
"Met een gewicht van meer dan 1.000 ton is deze trein goed voor 230 auto's en houdt hij tot 30 vrachtwagens van de weg."
"Veel potentieel"
Het hernieuwde treinvervoer is volgens Infrabel, de nationale spoorwegbeheerder, een belangrijke stap voor de haven van Oostende. "Er is hier veel potentieel", zegt CEO Benoit Gilson. "De haven is goed gepositioneerd, heeft nog veel beschikbare ruimte en is aantrekkelijk voor klanten."
Ongebruikte spoorwegbrug
De haven van Oostende zelf wil het goederenvervoer per spoor nog verder uitbreiden. Zo ligt er al vijftien jaar een ongebruikte spoorwegbrug naar het industriegebied Plassendale, die nu mogelijk ook in gebruik zal worden genomen.
