Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Aan het station van Oostende hebben zich vanmorgen een honderdtal actievoerders verzameld om te protesteren tegen de geplande tariefhervorming van de NMBS. Het seniorenticket van 8,3 euro verdwijnt en in plaats daarvan komt een korting van 40 procent. "Maar met deze complexe regeling wordt het moeilijk om de beste tariefformule te kiezen", zegt Koen Peeters van Okra. "Wij vragen een aantrekkelijk openbaar vervoer voor jong en oud."
In de gietende regen kwam een honderdtal actievoerders samen aan het station van Oostende om te protesteren tegen het nieuwe tariefsysteem van de NMBS. Met het nieuwe systeem wil de spoorwegmaatschappij meer occasionele reizigers lokken. Daardoor verdwijnen de vaste tarieven voor jongeren en ouderen. Nu reizen zij tegen een vaste prijs, ongeacht de afstand. Vanaf volgend jaar krijgen ze 40 procent korting op de prijs van een treinrit plus er komt een voordeelkaart.
Verenigde supporters
Maar de Verenigde Supporters voor het Openbaar Vervoer stelt, samen met Vlaamse ouderenorganisaties en enkele jongerenorganisaties, dat het nieuwe systeem te complex is. "Het wordt moeilijk voor ouderen om de beste tariefformule te kiezen voor een treinrit. Bovendien worden langere treinreizen hierdoor duurder. Het zal net mensen weghouden van het openbaar vervoer en dat kan niet de bedoeling zijn.”
Voortbouwen op seniorenabonnement
De organisaties vragen om voort te bouwen op het bestaande seniorenabonnement zoals bij De Lijn, bij de Brusselse metro of bij de TEC waarbij ouderen voor een betaald bedrag gratis kunnen rijden. "Met een opleg voor de NMBS zouden ouderen een jaar lang voordelig kunnen rijden met trein, tram en bus in heel het land", klinkt het. "Een eenvoudig, goedkoop en aantrekkelijk systeem, geldig in heel het land." Ze stellen voor om ook voor jongeren een gelijkaardig voordelig vervoersbewijs uit te werken.
Klimaat
Zo willen de middenveldorganisaties het openbaar vervoer weer aantrekkelijk maken. "Het vermijdt halflege treinen in de daluren en voorkomt de keuze van ouderen om maar weer met de auto grote verplaatsingen te doen. Het klimaat wordt er beter van, het verbetert de verkeersveiligheid, het helpt ouderen uit vervoersarmoede en uit sociaal isolement en verhoogt het bruto nationaal geluk."