135 graven beschadigd op Belgische militaire begraafplaats in Houthulst: “Dit is ronduit schandalig”
Op de Belgische militaire begraafplaats in Houthulst zijn 135 graven beschadigd door vandalen. Dat laat burgemeester Jeroen Vandromme weten in een emotionele post op Facebook.
De feiten gebeurden in de nacht van afgelopen maandag op dinsdag. Sommige grafstenen zijn afgebroken, bij vele is het bronzen naambord verdwenen. Het was de vandalen allicht daarom te doen. Maar alle grafplaten zijn wel teruggevonden en liggen veilig bij het War Heritage Institute dat de begraafplaats beheert. Mogelijk zijn de dieven opgeschrikt en zijn ze vertrokken zonder buit.
"Eén zo'n gegraveerde plaat zou het War Heritage Institute 2.000 euro kosten om te vernieuwen", klinkt het bij Franky Bostyn van het War Heritage Institute. "De dieven zouden maar een fractie van dat bedrag krijgen bij een schroothandelaar. Schandalig en gewetenloos dat ze zoiets doen."
Op Facebook spreekt burgemeester Vandromme over een schandalige daad. Hij roept iedereen op die iets verdachts heeft gezien om contact op te nemen met de Politiezone Polder. "Met grote verontwaardiging heb ik vernomen dat er vandalisme is gepleegd op de Belgische militaire begraafplaats van Houthulst in de nacht van maandag 18 op dinsdag 19 mei", klonk het. "Dit is niet alleen respectloos tegenover deze bijzondere herdenkingsplaats, maar ook tegenover de mensen die er hun laatste rustplaats vonden en hun families. Ik betreur deze feiten ten zeerste. Dit is ronduit schandalig."
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?