Sport

Val­par­tij­en domi­ne­ren voor­jaars­koer­sen: Lefe­ve­re en Lan­ge­dock zoe­ken naar oplos­sin­gen in Offside

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Morgen staat met Dwars door Vlaanderen een nieuwe belangrijke koers op het programma. Het Vlaamse wielervoorjaar is daarmee op kruissnelheid richting de Ronde van Vlaanderen. Maar de recente wedstrijden werden overschaduwd door valpartijen, zoals in Brugge-De Panne en op de Plugstreets in Gent-Wevelgem. In Offside bespraken Griet Langedock en Patrick Lefevere mogelijke oorzaken en oplossingen.

Volgens Griet Langedock, verantwoordelijke voor het vrouwenwielrennen bij Cycling Vlaanderen, spelen ook goede weersomstandigheden een rol bij valpartijen. 

"Ik heb het advies gegeven om een 'good weather protocol' in te voeren bij Brugge-De Panne. Als er geen afscheiding gebeurt in De Moeren en de wedstrijd te gemakkelijk is, dan krijg je aan de aankomst 150 renners die allemaal willen winnen", zegt Langedock. "Dan is mijn voorstel om de aankomst te verleggen naar de autostrade, maar dan nog gaan er valpartijen gebeuren."

Lefevere: "100% tegen Plugstreets"

Patrick Lefevere, ploegbaas van Soudal Quick-Step, spaart de kritiek niet op de huidige parcourskeuzes. "De meubels zijn nu gemaakt om te rijden aan 30 km/uur, de renners rijden aan 60 km/uur", stelt hij. "Politiek gezien willen ze een aankomst in het stadscentrum, liefst nog voor het stadhuis. Maar er zijn genoeg mooie wegen aan de rand van de stad waar je het publiek naartoe kan lokken met initiatieven. Dat hebben ze nog altijd niet begrepen."

"Er is een Strade Bianche, er is een Parijs-Roubaix. Als je gravelstroken wil, doe dan een gravelkoers en geen wegkoers."

Patrick Lefevere

Ook de Plugstreets, waar Olav Kooij zijn sleutelbeen brak, hoeven voor Lefevere niet. "Wat komt dat daar eigenlijk doen? Er is een Strade Bianche, er is een Parijs-Roubaix. Als je gravelstroken wil, doe dan een gravelkoers en geen wegkoers", klinkt het. "Ik ben er 100 procent tegen."

Celien Tanghe
Bart Coopman