UNIZO gooit het over een originele boeg om lokaal winkelen in de verf te zetten. Met het lied ‘Winkelt mor allier’ wil de Unie van Zelfstandige Ondernemers mensen aansporen om meer lokaal te winkelen. Ardooienaar Maximus leent z’n stem aan de ludieke song.
Steeds meer mensen shoppen online en gaan minder en minder langs bij de lokale handelaar. Met een grote gele pijl in de Lange Steenstraat in Kortrijk en een West-Vlaams lied wil UNIZO mensen aansporen om lokaal te winkelen. Zanger Maximus leent z’n stem aan het nummer, want ook hij kent het belang van lokaal winkelen goed.
“In het nummer steek ik bepaalde issues die herkenbaar zijn voor veel West-Vlamingen. Ik heb vroeger zelf 15 jaar in het weekend bij een bakker gewerkt. Ik weet dus ook hoe het is intern om bij een lokale handelaar te werken”, klinkt het bij Maximus.

Opboksen tegen grote retailers
Dat het lied net voor het weekend van de klant uitkomt, is geen toeval. Lokale handelaars staan voor heel wat uitdagingen. Een daarvan is concurreren met de grotere retailers, maar ook parkeermogelijkheden bepalen mee hun succes.
“Diversiteit in een winkelstraat is belangrijk: dat je niet alleen voor schoenen, maar ook voor kleding en een lekkere koffie naar de stad kan komen. Het advies in de winkel, de beleving, het genot… dat zijn zaken waar winkeliers zich massaal in kunnen onderscheiden en dat is wat ze moeten doen”, besluit Vincent Kint van UNIZO West-Vlaanderen.