Wat na Brexit voor de West-Vlaamse economie?

De West-Vlaamse economie krijgt door de Brexit rake klappen. Het vrij verkeer van goederen is opgeheven, wat de handel met het Verenigd Koninkrijk bemoeilijkt.
Het project Conquer, dat onder leiding staat van POM West-Vlaanderen, probeert de West-Vlaamse kmo’s klaar te stomen voor het post-Brexit-tijdperk. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) ondersteunt het project.
Hendrik Vos, professor Europese politiek aan de UGent, schetst het probleem voor de vele West-Vlaamse ondernemingen die handel drijven met de Britten. “Vòòr de Brexit konden EU-lidstaten zonder beperkingen goederen naar het Verenigd Koninkrijk exporteren. Nu zijn er grenscontroles waarbij vrachtwagenchauffeurs van onder meer West-Vlaamse bedrijven heel wat papieren moeten invullen. Pas daarna laat de Britse overheid de goederen toe. Wegens de vele administratie aan de grens verliezen de vrachtwagenchauffeurs tijd en stijgt de kostprijs van de goederen. Een mogelijk gevolg van die prijsstijgingen is dat Britse ondernemingen ervoor kiezen om minder te gaan importeren uit ons land en dan specifiek uit West-Vlaanderen.”
De West-Vlaamse economie staat dus voor een hele uitdaging. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) West-Vlaanderen lanceerde met Conquer een project om voornamelijk kmo’s, kleine of middelgrote ondernemingen tot 250 werknemers, te ondersteunen. Cindy Verbrugge, projectcoördinator, legt uit hoe ze dat precies willen doen. “Binnen Conquer zijn er verschillende luiken. Een eerste is de samenwerking met FIT (Flanders Investment & Trade) waarmee we de ambitie hebben om 250 kmo’s een individueel exportmetertraject te laten volgen. Zo kunnen de ondernemingen hun eigen exportstrategie bijsturen of ontwikkelen. We bieden hun persoonlijke begeleiding aan zodat ze zicht krijgen op welke landen naast het Verenigd Koninkrijk interessant zijn om naar te exporteren en hoe ze dat het beste kunnen aanpakken.”
Productadaptatie
Een ander luik binnen Conquer is exportmarktverkenning. “De leemte die de Brexit veroorzaakt, moeten we proberen op te vangen door op zoek te gaan naar nieuwe afzetmarkten. Dat kan alleen maar mits enige productadaptatie. Goederen die bedoeld waren voor de Britse markt moeten de kmo’s nu aanpassen om te kunnen exporteren naar andere landen. Daarvoor is er een samenwerking met TUA West, een extern agentschap uit West-Vlaanderen, met wie we de betrokken kmo’s gericht kunnen helpen. De West-Vlaamse voedingsindustrie telt reeds enkele kmo’s die exportmarktverkenning hebben gebruikt. Ze gaan innovatief te werk en hebben door productadaptatie groeikansen ontdekt in Dubai”, vertelt Verbrugge.
“De leemte die de Brexit veroorzaakt, moeten we proberen op te vangen door op zoek te gaan naar nieuwe afzetmarkten”
Daarnaast organiseerde Conquer reeds enkele webinars waar ze concrete vragen van West-Vlaamse kmo’s beantwoordden naar aanleiding van de Brexit. “Een zeer populaire webinar ging over de nieuwe douaneformaliteiten en hoe die precies verlopen in een post-Brexit-tijdperk. In het najaar gaan we verder met die webinars en organiseren we er een rond de export naar Ierland die de West-Vlaamse kmo’s door de Brexit anders moeten aanpakken”, aldus Verbrugge.