Nieuws

Voor­uit wil fors sleu­te­len aan mobi­li­teit in Oostende

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Het stadscentrum van Oostende heeft nood aan een upgrade en daarvoor wil de partij Vooruit grote veranderingen in de mobiliteit. Als de oppositiepartij het in oktober voor het zeggen krijgt, dan willen ze een eenrichtingsring rond de binnenstad. Aan het stadhuis kun je dan met de wagen naar het Casino-kursaal en zo naar de Visserskaai. Ook de bekende Kapellebrug moet dan terug open voor het verkeer.

John Crombez, lijsttrekker Vooruit Oostende: “Dat is een andere afspraak. Minder auto's het centrum binnenbrengen, maakt de stad veel rustiger. De boulevards worden veel groter, want er is maar één autorichting meer. Er is ruimte voor terrassen, fietsen, wandelen en het maakt de combinatie wonen en toerisme veel rustiger.”

"De boulevards worden veel groter, want er is maar één autorichting meer."

John Crombez

De stad zit volgens Vooruit gekneld tussen de toeristische functies en de plaats om te wonen en te leven. Vooruit pleit ook voor meer bewonersparkeren. Pleinen en parken in de binnenstad moeten volgens Vooruit ook meer op maat van de bewoners van het stadscentrum.

“We willen ook de Grote Post doortrekken naar het Leopoldpark en op de heuvel daar een hondenweide. Heel veel mensen in het centrum hebben een hond, maar het is moeilijk om die uit te laten. We willen een hondenloopweide, waar honden vrij kunnen lopen. De functies van de open pleinen moet terug naar de inwoners.

Langestraatplan

Vooruit werkt ook aan een Langestraatplan dat meer plaats biedt voor uitgaan. Mogelijk moeten ze dan panden slopen om er een soort Montmartreplein aan te leggen. Aan verkiezingsbeloftes momenteel geen gebrek. De Leopold II-laan willen de socialisten bijvoorbeeld omdopen tot James Ensorlaan.

Stefaan Kerger
Ben Storme