Nieuws

Voor­uit hekelt gevol­gen nieu­we trein­ver­bin­ding IC-Snel’ in West-Vlaanderen

Trein brugge nmbs

©Belga

De NMBS en de Nederlandse spoorwegen slaan de handen in elkaar voor een nieuwe internationale treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam onder de noemer ‘IC-Snel’. Hoewel dit voor de internationale reiziger een verbetering lijkt, stuiten de plannen op veel kritiek vanuit West-Vlaanderen. Reizigers vanuit West-Vlaanderen zouden langer onderweg zijn en vaker moeten overstappen. Ook de aansluitingen met het bus- en tramnet van De Lijn dreigen in het gedrang te komen.

Op basis van een geheim Memorandum of Understanding tussen de NMBS en de Nederlandse Spoorwegen willen beide spoormaatschappijen vanaf december 2024 een tweede klassieke treinserie tussen Brussel en Amsterdam laten rijden. In Nederland wordt de trein ingelegd als gewone trein van de binnenlandse dienst met normale tarieven. In België valt de trein niet onder het contract van openbare dienst. De trein zou ook niet toegankelijk zijn voor binnenlandse verplaatsingen tussen Brussel en Antwerpen.

“IC-Snel mag er van ons zeker komen, maar deze verbinding moet op een manier ingepland worden dat het de reiskwaliteit van de binnenlandse gebruiker van het openbaar vervoer niet verstoort"

Annick Lambrecht

In een filmpje die ze verspreiden op social media hekelen Tom Willems - lijsttrekker voor de provincieraad in kieskring Brugge voor Vooruit - en federaal kamerlid Annick Lambrecht de grote gevolgen voor West-Vlaanderen. “De NMBS hield te weinig rekening met de impact op de Noord-Zuid verbinding in Brussel. Daar moeten te veel treinen verschoven worden, met grote gevolgen voor het treinverkeer van en naar onze provincie”, stelt Willems. De vereniging van openbaar vervoergebruikers TreinTramBus wijt het probleem aan een rijpadconflict ter hoogte van Brussel-Noord met de trein van Gent naar Tongeren. Om dat probleem op te lossen zijn er aanpassingen nodig aan maar liefst vijf treinlijnen. Dat is de grootste aanpassing van het vervoersplan sinds december 2014.

Verlenging van reistijd

Heel concreet zorgt dat voor een verlenging van de reistijd op verschillende lijnen. Zo wordt een rit van Blankenberge naar Kortrijk verlengd met een half uur door een langere overstaptijd van 28 minuten. De IC-trein van Knokke naar Brussels Airport zal 40 minuten later vertrekken. De IC Oostende – Kortrijk – Brussels Airport zal voortaan doorrijden naar Aalst en Gent in de plaats van naar Brugge en Kortrijk. Daarnaast zal ook een vlotte aansluiting op het bus- en tramnet van De Lijn verloren gaan in verschillende West-Vlaamse gemeenten.

De Vooruitpolitici vragen om enkele aanpassingen van de plannen van de NMBS. “IC-Snel mag er van ons zeker komen, maar deze verbinding moet op een danige manier ingepland worden dat het de reiskwaliteit van de binnenlandse gebruiker van het openbaar vervoer niet verstoort”, duidt Annick Lambrecht. “Daarnaast willen we dat de IC-trein Kortrijk – Brugge tot in Blankenberge verlengd wordt. Het lost de problemen met de overstap naar Blankenberge op en een trein om het half uur tussen Brugge en Blankenberge zou al lang een evidentie moeten zijn.”

Brugge-Sint-Pieters

Het net is ter hoogte van Sint-Pieters verzadigd door het drukke verkeer richting de kustgemeenten en de haven van Zeebrugge. Nochtans ligt de infrastructuur klaar om een derde rijpad af te werken. Dit zou extra treinverkeer mogelijk maken. Infrabel is al ruim tien jaar aan het werken aan dit extra pad, maar geeft prioriteit aan het extra rijpad tussen Brugge en Gent”, aldus de lijsttrekker van Vooruit.

Redactie