Voorlopig geen stadsrandbos én nieuw golfterrein: landbouwer die zich verzet krijgt in beroep gelijk
Een landbouwer van 67 uit Knokke-Heist krijgt van de rechter in beroep gelijk. De gemeente wou 2 hectare van zijn landbouwgrond onteigenen, voor de komst van een stadsbos. Maar al bijna twee jaar voert hij een een juridische strijd, en hij trekt nu aan het langste eind. Het gemeentebestuur kan nog in cassatieberoep gaan, maar gaat sowieso door met de ontwikkeling van het stadsrandbos, ook zonder zijn gronden.
De landbouwer in kwestie vecht al bijna twee jaar tegen de mogelijke onteigening van zijn gronden, en het lijkt er op dat hij straks ook aan het langste eind trekt. Knokke-Heist wil op twee hectare van zijn grond een deel van het nieuwe stadsrandbos aanleggen, dat zal 27 hectare groot zijn.
Het stadsrandbos is opgenomen in een Ruimtelijk Uitvoeringsplan, waar ook het golfterrein in is voorzien. De landbouwer is de enige met wie voorlopig geen akkoord is gesloten. Daardoor wou Knokke-Heist hem onteigenen en haalde daarover ook zijn gelijk bij de rechter, maar in beroep is het de landbouwer die nu wint.
"Ik verkoop niet," zegt landbouwer Ronny Van Belleghem. "Ze mogen op hun kop of tenen staan. Aan de gemeente ga ik zeker niet verkopen. Hier in Knokke kan je alles doen met veel geld… Ik val liever dood dan te plooien."
"De gemeente heeft de noodzaak om de man te onteigenen niet genoeg gemotiveerd," zegt de rechter in beroep. De gemeente gaat zich nu beraden over hoe het verder moet. "Het is een beetje een onverwachte wending, maar we nemen akte van de uitspraak van de rechter, en we gaan ons nu beraden hoe we verder willen," zegt schepen Cathy Coudyser. "Het algemeen belang voor Knokke-Heist is om een stadsrandbos te realiseren."
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?