De vakbonden bij treinbouwer Alstom in Brugge roepen de politiek en de NMBS op om voor hen te kiezen voor het maken van honderden nieuwe rijtuigen. Eerder koos de NMBS voor de Spaanse treinbouwer CAF maar de Raad van State schorste dat akkoord, na een klacht van Alstom. Komende vrijdag valt wellicht de definitieve beslissing over wie de deal binnenhaalt.
Twee maanden geleden schorst de Raad van State de keuze van de NMBS voor het Spaanse CAF om voor hen 600 treinstellen te bouwen. Die keuze moet beter gemotiveerd worden, klinkt het. Het was concurrent Alstom uit Brugge dat naar de Raad stapte omdat het die megabestelling misliep. Komende vrijdag valt er wellicht een nieuwe beslissing. Al kan dat nog alle kanten op. Christoph Flokman, ACV Alstom: “De opties zijn bijvoorbeeld een volledige herziening van het AN 30-contract. Het kan ook zijn dat de NMBS toch kies voor CAF maar dan met een betere argumentatie waarom ze voor CAF kiest. Er zijn nog tal van mogelijkheden. Ook de mogelijkheid dat die bestelling hier in Alstom doorgaat. Laat ons hopen, ik hoop op een positieve ommekeer.”
10 tot 12 jaar werk
Want dat contract binnenhalen betekent zo'n 10 tot 12 jaar werk. In het andere geval, vallen er zo goed als zeker ontslagen omdat er te weinig werk is. Daarom roepen de vakbonden de politiek en de NMBS op om voor hen te kiezen. “Ik hoor in de politiek dat er weinig beweging is op dat vlak. Daarom roepen we echt wel nog eens op, zowel regionaal, als naar de burgemeester, Hilde Crevits, Annick Lambrecht, noem maar op, dat ze ons echt wel moeten helpen en hun kanalen moeten bestoken om de nodige druk te leggen zodat de NMBS toch kiest voor Alstom.”
“We roepen politici op dat ze ons echt wel moeten helpen en hun kanalen moeten bestoken om de nodige druk te leggen.”
In een telefonische vraag aan de NMBS of ze inderdaad komende vrijdag beslissen, antwoordt ze ons dat ze daarop geen reactie kan geven. “Uiteindelijk is het de NMBS, onafhankelijk, die beslist. Inderdaad.”
Taalfout opgemerkt?
Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?