Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Veurne, langs de smalle Lovaart, varen voortaan kleine binnenschepen met vracht. Ze zijn volgeladen met zand vanuit Oostende dat naar een bouwbedrijf moet aan de nieuwgebouwde overslagkade in Veurne. Het is een proefproject om ook kleine bevaarbare waterlopen in te schakelen in het grote plan om het wegennet te ontlasten. De test is geslaagd en opent heel wat mogelijkheden.
Een schip als dit kan telkens een vracht van zo'n 200 ton helemaal naar hier in de Lovaart van Veurne brengen. Op twee weken tijd is ruim 1.000 ton zand vanuit Oostende vervoerd. Ilse Verdonck, Multimodaal Vlaanderen: “Het schip is een spits. Het kleinste schip dat er bestaat. Het heeft een capaciteit van 400 ton. We hebben op twee weken tijd ongeveer 35 vrachtwagens van de weg kunnen halen.”
“We hebben op twee weken tijd ongeveer 35 vrachtwagens van de weg kunnen halen.”
En dat is nog maar het begin. Nu wordt het project verfijnd. Het is de POM West-Vlaanderen die deze kleine kade liet realiseren. Zo'n regionaal overslagcentrum is er ook al in Diksmuide. Jean de Bethune, Gedeputeerde en voorzitter POM: “De Lovaart is een kleine waterloop en dat vormt natuurlijk een enorme uitdaging. Hoe zorgen we ervoor dat ook kleine waterlopen ingeschakeld worden in het economisch en industrieel proces? Dat zal lukken omdat we meer en meer evolueren in de richting van onbemande schepen.”
Innovatieve technieken
Els T'Kindt : De Vlaamse Waterweg: “We hebben hier en in Diksmuide een kaai gebouwd. Schepen kunnen aanmeren, maar we zijn ook nog bezig met innovatieve technieken, onder meer op het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort, om te testen hoe we met minder bemanning aan boord een schip vanuit Antwerpen kunnen laten besturen.”
Zo zal de rendabiliteit stijgen voor bedrijven die de kleine waterlopen gebruiken en dat zorgt ervoor dat de prijzen aantrekkelijk worden voor vervoer over het water.