Nieuws

Roe­se­la­re bun­delt bui­ten­school­se opvang voort­aan op basisscholen

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

Vanaf 1 september 2026 organiseren de Roeselaarse basisscholen samen met de stad de buitenschoolse opvang op school. De opvang voor en na school, op woensdagnamiddagen, schoolvrije dagen en tijdens vakanties wordt zo meer afgestemd op de leefwereld van kinderen en gezinnen.

De Vlaamse overheid hervormt de buitenschoolse opvang en geeft lokale besturen meer verantwoordelijkheid om opvang en vrijetijdsaanbod beter op elkaar af te stemmen. In Roeselare kiezen de stad en de basisscholen daarbij voor een gezamenlijke aanpak over de verschillende schoolnetten heen.

Vanaf september 2026 worden basisscholen de centrale plek voor buitenschoolse opvang. Kinderen zullen er terechtkunnen voor opvang voor en na school, op woensdagnamiddag, tijdens schoolvrije dagen en in vakanties.

Gezamenlijke afspraken

Volgens schepen Michèle Hostekint moet de nieuwe aanpak zorgen voor meer duidelijkheid en gelijke kansen voor gezinnen. “Er werden gezamenlijke afspraken gemaakt over openingsuren en tarieven. Zo bouwen we samen aan een samenhangend en kwaliteitsvol opvangnetwerk waar elk kind kansen krijgt om te groeien.”

Kwaliteitslabel

De scholen en de stad werkten daarnaast samen een lokaal kwaliteitslabel uit voor de opvang. Dat label moet ervoor zorgen dat elk kind, ongeacht de opvanglocatie, dezelfde basiskwaliteit krijgt aangeboden, met aandacht voor speel- en ontwikkelingskansen.

De huidige opvangregeling blijft nog lopen tot en met 28 augustus 2026. Ouders krijgen begin juni via de school meer praktische informatie. Het dossier komt op 18 mei nog op de gemeenteraad.

Oppositie uit bezorgdheden over nieuwe opvangaanpak

Oppositiepartij N-VA Roeselare reageert kritisch op de geplande hervorming van de buitenschoolse opvang. De partij vreest dat er nog te veel onduidelijkheden zijn over de praktische organisatie vanaf september 2026.

Gemeenteraadslid Vanessa Dehullu betreurt dat een voorstel om vakantieopvang prioritair toe te kennen aan werkende, studerende en zelfstandige ouders niet werd opgenomen. “Blijkbaar vindt men werken, ondernemen of studeren geen voldoende reden om ouders extra kansen op vakantieopvang te geven”, zegt ze.

Ook gemeenteraadslid Siska Rommel stelt zich vragen bij de personeelsinzet, de zaterdagopvang en de concrete werking van het nieuwe systeem. Daarnaast vraagt N-VA meer garanties rond het gebruik van het Nederlands in de opvang. “Taal is cruciaal in de ontwikkeling van kinderen”, klinkt het.

Celien Tanghe

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?