Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De RoRo-terminal van autobehandelaar ICO in Zeebrugge wordt gevoelig uitgebreid. Langs het zuidelijk Kanaaldok, over een lengte van 600 meter, komt er ruimte voor twee extra schepen. Het gaat over een investering van ruim 80 miljoen euro, waarvan het grootste deel gaat naar het wegwerken van het zand.
Eind april voltooide de Belgische baggeraar DEME een eerste fase van de werken. Door 1 miljoen m³ baggerspecie weg te werken, is er 600 meter kaaimuur bijgekomen. Daardoor beschikt ICO nu over extra ruimte voor roro-schepen. Ruimte die broodnodig is.
“Wanneer we spreken over in- en uitvoer en de combinatie errond, zoals transshipment, waar wagens toekomen en vertrekken met een ander schip, dan vraagt dat capaciteit,” zegt Alain Guillemyn van ICO. “Ten tweede is de markt ook aan het wijzigen. Men wil meer en meer wagens aanleveren vanuit de haven aan de dealers zelf.”
Capaciteit auto's verruimen
Nu heeft ICO plaats voor maximum 90.000 auto's. Per jaar verhandelt het bedrijf 2,5 miljoen auto's, maar dat aantal zal nog stijgen in de toekomst. En dus zal er nog meer ruimte nodig zijn.
“De limieten zijn duidelijk,” zegt Guillemyn. “Er is nog een stuk van 600 meter kaaicapaciteit, maar dan zitten we daar wel aan de limiet. De capaciteit van de wagens kunnen we wel nog verruimen. Niet door horizontaal te gaan werken, maar wel verticaal, met parkeertorens.”
"Mooi voorbeeld van inbreiding"
“De ontwikkeling van het Zuidelijk Kanaaldok is een mooi voorbeeld van haveninbreiding,” zegt burgemeester Dirk De fauw. “Er blijft nog een 600 meter over, vooraleer we het Zuidelijk Insteekdok volledig hebben afgewerkt. Dat is nog een zware investering, zowel in beton, de kaaimuur zelf, als in het transport van het zand.”