Nieuws

Poli­tie kan drie men­sen­smok­ke­laars oppak­ken: strijd gaat door”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

De Scheepvaartpolitie Kust en de Federale Gerechtelijke Politie van West-Vlaanderen hebben vorige week drie mensensmokkelaars kunnen oppakken. Twee verdachten zijn intussen aangehouden. Een derde moet door Nederland aan ons land uitgeleverd worden.

In maart 2023 werden in Zeebrugge vijf personen uit Irak in een koelcontainer aangetroffen. De vijf personen, onder wie twee kinderen van vier en zeven jaar, hadden het heel koud en zaten bovenop de lading. Omdat er aanwijzingen waren dat zij het slachtoffer waren van mensensmokkel, werd door een team van de Scheepvaartpolitie verder onderzoek verricht. Een maand later werden in Zeebrugge een familie uit Irak, onder wie een vrouw en een driejarig kind, aangetroffen in een nieuwe wagen.

Link met Henegouwen

Het autotransport kwam uit de regio Doornik, en had als bestemming het Verenigd Koninkrijk. Ook deze feiten gaven aanleiding tot verder onderzoek door de Scheepvaartpolitie. Uit het onderzoek bleek dat een smokkelorganisatie actief was, die onder meer gebruik maakte van de snelwegparking in Froyennes (Henegouwen).

Verder onderzoek leidde tot de arrestatie van drie mannen, alle drie Irakezen.

"Vermijden dat er doden vallen"

In een mededeling schrijft het parket van West-Vlaanderen: “De haven van Zeebrugge wordt door mensensmokkelaars nog steeds gebruikt om transmigranten over te brengen naar het Verenigd Koninkrijk. Politie en parket blijven inzetten op de strijd tegen de mensensmokkel. Waar de indruk zou kunnen bestaan dat de aandacht de afgelopen jaren alleen zou zijn gericht op mensensmokkel door middel van kleine bootjes (small boats), dient te worden onderlijnd dat ook de andere vormen van mensensmokkel nauwlettend in de gaten worden gehouden. De slachtoffers in dit dossier waren onder meer gezinnen met kleine kinderen en een hoogzwangere vrouw. Zij werden getransporteerd in nieuwe auto’s maar ook in koelcontainers die in werking waren. Dit zijn levensgevaarlijke situaties, en er dient koste wat kost vermeden te worden dat dodelijke slachtoffers zouden vallen."

Ben Storme