Perentelers starten campagne ‘Eet meer peer’

De overschot aan Belgische peren heeft de fruittelers ertoe aangezet om meer in te zetten op de thuisverkoop.
De fruittelers krijgen daarvoor gratis "nuttige marketingadviezen om de directe verkoop aan consumenten te stimuleren", klinkt het in een bericht die de campagne "Snoep zelfstandig, eet meer peer" aankondigt. Omdat het jammer zou zijn mocht de oogst, die volgens de telers "dit jaar van zeer goede kwaliteit is", verloren gaan, zoeken ze naar afzetalternatieven. Volgens de initiatiefnemers is er in België nog veel ruimte om een hogere perenverkoop te realiseren. "In ons land worden jaarlijks per persoon slechts 2 kg peren, of tien stuks, gegeten", zegt initiatiefnemer Marc Pairon. "In Spanje is dat het tienvoudige. Het zou mooi zijn mochten we de verkoop in België kunnen verdubbelen.
Niet tegen warenhuizen
De campagne is niet gericht tegen de veiligen of supermarkten, maar wil bijdragen tot meer consumptie van land- en tuinbouwproducten uit eigen land. De peer wordt daarbij als symbool gebruikt, maar laten we niet vergeten dat er tal van andere producten zijn die ook onder de Russische boycot lijden." Volgens Pairon kunnen de fruittelers alvast op heel wat sympathie van de bevolking rekenen. "Er loopt al een week een pilootproject bij een fruitbedrijf in Grimbergen, en de teler merkt dat de aandacht van de voorbije weken alvast voor een grote verkoop gezorgd heeft", zegt woordvoerder Yves Panneels.
Op de site van de campagne en de Facebookpagina "Eet Meer Peer" staat de hele lijst van fruitbedrijven die deelnemen. Daarop staan nu al ruim 50 bedrijven. De actie wordt mee ondersteund door het ABS, Boerenbond, VLAM en Agora Group.
5 West-Vlaamse deelnemers
Steffi-Fruit, Weststraat 12, Moerbeke
Fruitbedrijf Adriaenssens, Dorpstraat 2 A, Klemskerke
Richard Demeulemeester, Bergstraat 9, Tiegem
Fruitbedrijf Lambrecht-Baart, Leiegoeddreef 9, Sint-Eloois-Vijve
Fruit Vervisch, Paul en Simon Vervisch, Steenstraat 36, Boezinge