Nieuws

Ook West-Vlaam­se brug­gen onder ver­scherpt toezicht

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In Vlaanderen staat een dertigtal bruggen onder extra toezicht omdat ze sporen vertonen van betonrot, roest, insijpelend water of zuurschade, maar volgens experts valt een Genua-scenario niet te vrezen.

Het drama in Italië heeft de Vlaamse overheid niet verontrust: de toestand van onze bruggen is niet zorgwekkend. Het Agentschap Wegen en Verkeer heeft er 2.618 in beheer, waarvan er 28 bruggen op de lijst staan van zogenaamde 'prioritaire kunstwerken'. Dat is de misleidende verzamelnaam voor bruggen, tunnels en duikers met een overspanning van meer dan vijf meter. Het gaat onder meer om de Leiebrug in Kortrijk en de La Flandrebrug in Zwevegem.  

De Leiebrug in het centrum van Kortrijk heeft schade opgelopen door renovatiewerken in 1997. Er zijn zichtbare vervormingen van de opleggingen. De belasting wordt er beperkt tot 10 ton per rijstrook.  Er dringen zich herstelwerkzaamheden op en de verharding moet volledig heropgebouwd worden. Ook nog in Kortrijk zijn de pijlers van een voetgangersbrug over een sluis aangetast en de brugdekplaat is verzakt.

In Waregem is de brug boven de Nokerseweg over de E17 ernstig aangetast door betonrot. Vooral de dwarsliggers op de steunpunten vertonen corrosie. De brug moet vernieuwd worden en dit jaar wordt daarvoor een budget vooropgesteld.  In Oostende zijn de herstellingswerken aan de Krukbrug al enkele jaren bezig omdat die in fases aangepakt wordt.  En dan is er nog de La Flandrebrug in Zwevegem.  Die blijft gedeeltelijk afgesloten en het verkeer kan er maar beurtelings over.  Begin november heeft een vrachtwagen de brug geraakt en beschadigd.   De bruggen van meer dan vijf meter worden bij ons elke drie jaar gecontroleerd op hun veiligheid.

 

 

 

 

Belga
Stefaan Six