Ontwerp nieuwe Lysbrug Ingelmunster voorgesteld
De oude Lysbrug over het kanaal Roeselare-Leie in Ingelmunster was in slechte staat en werd in 2021 afgebroken. Het ontwerp voor de bouw van de nieuwe fiets- en voetgangersbrug is voorgesteld.
“Vlaanderen investeert 4,5 miljoen euro in een nieuwe Lysbrug. Bij het ontwerp ging ruime aandacht naar het comfort en de veiligheid van de actieve weggebruiker. De nieuwe Lysbrug zal een praktische en veilige fiets- en wandelverbinding zijn over het kanaal", zegt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
"De brug krijgt aan beide oevers fietslussen met rustpunten die ervoor zorgen dat fietsers de hogere brug vlot zullen kunnen oprijden. Een mooi project dat het fietsverkeer in de regio een boost moet geven én onze doelstellingen rond de modal shift naar duurzame vervoermiddelen stimuleert."
"Bijzonder slechte staat"
De vroegere Lysbrug in Ingelmunster bood fietsers en voetgangers een autovrije oversteekplaats over het kanaal Roeselare-Leie sinds 1944. Deze stalen brug kwam er in de plaats van het exemplaar dat vernietigd werd tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Na een inspectie in 2020 bleek de recreatieve brug in bijzonder slechte staat. Door roestvorming en slijtage moest de brug aan stevigheid inboeten. De brug werd daarom toegevoegd aan de lijst met prioritaire kunstwerken van de Vlaamse overheid die aan vervanging toe zijn.
Geen tijdelijke brug
In overleg met de gemeente Ingelmunster werd de brug eind 2020 uit veiligheidsoverwegingen afgesloten. Er werd geen tijdelijke brug voorzien, maar onmiddellijk ingezet op een definitieve, nieuwe fiets- en voetgangersbrug.
Met de vervanging van de brug verdween meteen, na de oude, gewezen Dorpsbrug, ook de voor de scheepvaart laagste brug over het kanaal Roeselare-Leie wat de binnenvaart ten goede komt.
Overstromingsgevoelig gebied
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug wordt een stalen vakwerkbrug van ongeveer 63 meter ter hoogte van het park. Het wordt een exemplaar met een doorvaarhoogte van zeven meter, waar schepen onderdoor kunnen met drie lagen containers.
Omdat de noordelijke oever overstromingsgevoelig gebied is wordt de toerithelling er op pijlers gebouwd. Op de zuidelijke oever komt een toerithelling op de talud. De fietslussen krijgen lichte leuningen, een start- en stopstrook en rustzones waar de hellingsgraad beperkter is.
De brug wordt gefinancierd door De Vlaamse Waterweg nv voor een geraamd budget van 4,5 miljoen euro (excl. btw). Nu het ontwerp is bepaald wordt het definitief ontwerp verder uitgewerkt. De werken zouden moeten starten in 2024.