Nieuws

Nieu­we vis­pas­sa­ge en brug over Leie in Menen op komst

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In augustus starten de werken aan een vispassage op de Leie in Menen. De bouw van een nieuwe brug en bijkomende infrastructuurwerken volgen in 2026.

De Vlaamse Waterweg begint in augustus met de aanleg van een vispassage bij de stuw van Menen. Die moet vissen helpen om zich gemakkelijker stroomopwaarts te verplaatsen. “De voorbereidende werken zijn in april al gestart. Tegen 2027 moet de vispassage operationeel zijn”, zegt Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA).

De vispassage komt gedeeltelijk in de bestaande oever. Het jaagpad wordt verlegd en loopt straks parallel met de nieuwe visdoorgang. Tijdens de werken blijft het pad voor fietsers en voetgangers wel afgesloten. De scheepvaart ondervindt geen hinder.

"Meer dan infrastructuurproject"

De huidige brug over de Leie in Menen is verouderd en te laag voor moderne binnenvaartschepen. In 2026 begint daarom de bouw van een nieuwe, hogere brug. Tegelijk worden de bochten in de rivier flauwer gemaakt, zodat grotere schepen er makkelijker door kunnen.

“Voor Menen is dit veel meer dan een infrastructuurproject. Het betekent ook het begin van een grootschalige stadsvernieuwing”, zegt Vlaams parlementslid Griet Vanryckeghem (N-VA). “De omgeving rond de Leie krijgt een groenere, veiligere en aantrekkelijkere invulling. Een win-win voor zowel de binnenvaart als de inwoners.”

“Voor Menen is dit veel meer dan een infrastructuurproject. Het betekent ook het begin van een grootschalige stadsvernieuwing.”

Griet Vanryckeghem, Vlaams parlementslid

De nieuwe brug wordt naast de bestaande gebouwd om de bereikbaarheid tijdens de werken te garanderen. Enkel bij de afbraak van de oude brug en de montage van de nieuwe, wordt de scheepvaart tijdelijk gestremd. Als alles volgens plan verloopt, zijn de werken in 2030 afgerond.

Seine-Scheldeproject

De ingrepen maken deel uit van het grotere Seine-Scheldeproject. Dat moet het goederenvervoer via het water stimuleren en de verbinding tussen de Seine en de Schelde optimaliseren. “We investeren in hogere bruggen, bredere sluizen en veilige vaarwegen met passeerstroken”, aldus Bert Maertens. “Zo halen we vrachtwagens van de weg en zorgen we voor milieuvriendelijk transport.”

Celien Tanghe

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?