Nieuwe film VIS leidt je weer naar vis van lokale vissers
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
In Brugge is VIS in première gegaan, een film over onze visserij van beroepsorganisatie Visgro. Het is een sector die het hard te verduren krijgt, maar ondanks alles zetten ze volop in op innovatie en duurzaamheid, als voortrekker in Europa zelfs. De visserij is belangrijk voor de West-Vlaamse economie, en daar is het de film ook om te doen: consumenten aanzetten om vis te kopen van lokale vissers.
Onze visserijvloot telt nog maar 55 vaartuigen, maar toch kijkt iedereen op naar ons. En de nieuwe film Vis, die gisteren voor het eerst getoond werd, maakt duidelijk waarom. "We hebben een voorbeeldfunctie in Europa," zegt Maarten du Bois van beroepsorganisatie Visgro. "De digitalisering, het kunnen volgen van de schepen, het brandstofverbruik, de soorten die ze vangen en waar, ook in samenwerking met de wetenschap. Dat is uniek in Europa."
Misverstanden weggewerkt
De film geeft niet alleen een inkijk aan boord, maar helpt ook enkele misverstanden de wereld uit, over vervuiling bijvoorbeeld. "De zee wordt ook steeds zuiverder," zegt visser Steve Depaepe. "We doen ook ‘fishing for litter’. We brengen het afval mee uit zee. De vis komt in een beter water, zuiverder water."
Vanuit het net tot op het bord van de consument. Daar hebben toch weinig burgers benul van. En wij willen dat uit de doeken doen.
Sector onder druk
Er hangen rechtstreeks en onrechtstreeks 3000 jobs van de visserij af. Maar de visserij staat onder druk. Het is innoveren of verdwijnen. "In de voorbije jaren hebben we acht nieuwe vaartuigen gezien," zegt gedeputeerde van Zeevisserij Bart Naeyaert. "Er is lange tijd getwijfeld om te blijven investeren in de visserij, ook omdat er naar wetgeving, handhaving, naar eisen die gesteld worden, ook kostprijs, niet altijd een evident verhaal is. Er zijn toch nog reders die blijven geloven in de visserij."
De film gaat nu op reis door heel het land om mensen ertoe aan te zetten onze lokale producten te kopen en misschien ook jongeren warm te maken voor een job op zee.