Langverwachte trambus, nieuwe brug en grote wegenwerken: zo verbindt Kortrijk stadsdelen straks met openbaar vervoer
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
Vanaf 2029 moet er hoogwaardig openbaar vervoer rijden tussen het station van Kortrijk en Hoog Kortrijk. in mensentaal: wegenwerken, een nieuwe brug over de E17 en de herinrichting van de tunnel aan de Doorniksepoort.
De stationsbuurt en Hoog Kortrijk zijn twee stadsdelen in volle ontwikkeling. Zo kwamen er op Hoog Kortrijk meer bedrijven bij en ook de universiteits- en hogeschoolcampussen zijn uitgebreid met meer studenten en ook het ziekenhuis is nu compleet. Dat heeft tot meer verkeer geleid. Tegelijk vernieuwen ze ook de Stationsbuurt.
Kortrijk wil nu die twee zogenoemde stadspolen beter met elkaar verbinden en gaat daarvoor samenwerken met De Lijn en Wegen en Verkeer. De drie willen samenwerken naar een volwaardige verbinding tegen 2030.
Nieuwe brug en stelplaats
Concreet gaan ze de weg tussen het centrum en Hoog Kortrijk herinrichten. Vanaf 2027 pakken ze de omgeving aan vanaf de tunnel aan de Doorniksepoort tot het kruispunt met de Universiteitslaan. Vanaf 2030 pakken ze dan de lus aan rond de hogeschool- en universiteitscampussen en de omgeving van het ziekenhuis.
Ze gaan ook de brug over de E17 in de Doorniksesteenweg vervangen, vanaf 2026. En De Lijn krijgt een extra stelplaats. Rond het station zijn de omgevingswerken bezig, het einde van de werken in de Minister Tacklaan is daar voorzien voor 2029.
"Eindelijk daden na 15 jaar plannen"
"Dit wordt één van de belangrijkste projecten van de volgende bestuursperiode," zegt burgemeester Vincent Van Quickenborne. "Het openbaar vervoer tussen het station en Hoog Kortrijk moet frequenter, vlotter en comfortabeler om deze stadsdelen beter te verbinden."
Elektrische bussen
Hoogwaardig openbaar vervoer zal in Kortrijk elektrisch zijn: er komen elektrische bussen die frequenter en sneller zullen rijden. "Daarom komt er ook een nieuwe stelplaats op Hoog Kortrijk," zegt Ann Schoubs van De Lijn, "want de huidige stelplaats langs de Weggevoerdenlaan is te klein geworden."
De openbare vervoersmaatschappij zal trouwens die stelplaats en de gebouwen delen met Wegen en Verkeer.