Nieuws

Nieuw afval­plan in Brug­ge zorgt voor ver­war­ring: Res­taf­val­zak­ken wor­den pas vol­gen­de week opgehaald”

Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.

In Brugge is het nieuwe afvalplan sinds maandag van kracht, maar dat loopt nog niet overal zoals het zou moeten. Zo stonden opvallend veel restafvalzakken op straat in het centrum, terwijl er geen ophaling is. Elders moesten ophalers veel zakken laten staan, omdat er geen meerwaardestickers op de oude vuilniszakken kleefden.

In de Brugse binnenstad kwam IVBO (Intergemeentelijk samenwerkingsverband voor Vuilverwijdering en -verwerking in Brugge en Ommeland) maandagochtend het groenten- fruit- en tuinafval ophalen. Tot vorige week ook restafval, maar die ophaling gebeurt vanaf nu maar om de twee weken meer. Dat is duidelijk nog wennen voor veel mensen. De restafvalzakken blijven staan, of ze nu een meerwaardesticker hebben of niet.

"We merken dat er nog restafvalzakken worden buitengezet", klonk het bij Pieter Marechal, voorzitter van IVBO. "We spreken de mensen aan als we zoiets zien om erop te wijzen dat het nieuwe afvalplan in voege is gegaan en dat het restafval pas volgende week zal opgehaald worden. We doen dan ook een warme oproep om de restafvalzakken opnieuw binnen te zetten."

Bestickeren

In deelgemeente Assebroek halen ze wel restafval op en zijn er nog opvallend veel oude gele zakken. Die moeten een meerwaardesticker krijgen, anders blijven ze staan.

"Niet gemakkelijk, want wij moeten het afval erin gooien en moeten de zakken bestickeren", klonk het bij Kristof Viaene, afvalophaler bij IVBO. "Soms moeten we ook extra controleren, want sommige vuilniszakken staan gedraaid naar de gevel waardoor we moeten nagaan of de zak wel degelijk is bestickerd. Dat maakt alles iets tijdrovender."

Communicatie

De eerste dag van het nieuwe afvalplan loopt dus nog niet op wieltjes, ook al maakt de stad Brugge zich sterk voldoende te hebben geïnformeerd.

"Sommige mensen moeten zich nog aanpassen en we hebben daar alle begrip voor dat het een nieuwe manier van werken is voor hen. We zullen de communicatie nog een niveautje hoger moeten duwen om iedereen erop te wijzen dat dat nu het geval is."

De redactie

Taalfout opgemerkt?

Heb je een taal- of schrijffout opgemerkt in dit artikel?