Nieuws

Naar een soci­aal Euro­pa — SIREE, brug tus­sen migrant en Vlaming

2021-05-06 00:00:00 - Naar een sociaal Europa - SIREE, brug tussen migrant en Vlaming

Sinds 2015 staat de Europese Unie oog in oog met de vluchtelingencrisis. Miljoenen mensen moesten noodgedwongen hun land verlaten, lange tochten maken en de zee oversteken om Europa binnen te geraken.

Het project SIREE ofwel Social Integration For Refugees Through Education and self employment is een Interreg 2 Zeeën project waarbij België, Nederland, Frankrijk en -ondanks de Brexit- Groot-Brittannië aan deelnemen. SIREE wil, samen met scholen, migranten op een educatieve wijze integreren in de Europese samenleving. Aan de hand van leergemeenschappen krijgen zowel scholen als migranten een stem. Het project kan op 2,9 miljoen euro financiële steun rekenen van de Europese Unie.

SIREE is een Interreg project waarbij België, Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië de handen in elkaar slaan. Sinds de vluchtelingencrisis in 2015 merken heel wat scholen stijgende diversiteit in hun klassen. De Europese Unie steunt dit project om migranten een stem te geven in de samenleving. Het project staat onder leiding van de Britse universiteit van Greenwich die met projectpartners als VIVES-hogeschool en basisschool Sint-Jozef in Kortrijk samenwerken.

VIVES-hogeschool organiseert als brugfiguur om de zes weken een bijeenkomst met

basisschool Sint-Jozef. “Na de vluchtelingencrisis in 2015 wilden we vanuit VIVES iets  betekenen voor toegekomen vluchtelingen. Zo kwamen we op het idee om ons in te schrijven als brugfiguur voor het project”, vertelt Miranda Poeze, VIVES-coördinatrice van het project SIREE. “We wilden als brugfiguur werken met leergemeenschappen. Die leergemeenschappen bestaan uit ouders met een migratieachtergrond en externen zoals leerkrachten en directeurs. Ons doel was om niet alleen te praten met die gemeenschappen, maar om echt actie te ondernemen”, aldus Poeze. VIVES-Hogeschool maakt ook tijdens de bijeenkomsten gebruik van zelf ontwikkelde methodieken. “Wij vangen de ouders en leerkrachten op. We onderzoeken wat de noden zijn. Op die manier begrijpen we elkaar ook beter”, zegt Poeze.

Marokkaanse koeken en thee

Basisschool Sint-Jozef is een van de scholen die zich inzet voor het project SIREE. “Het project heeft een positieve dynamiek gecreëerd tussen de ouders en leerkrachten”, vertelt Nele Degryse, brugfiguur van basisschool Sint-Jozef. “Met Marokkaanse koeken en thee houden we samen met VIVES om de zes weken een bijeenkomst met onze leerkrachten en ouders. Dikwijls weten leerkrachten niet wat er zich thuis afspeelt bij heel wat kinderen. We proberen ons best te doen om onze leerlingen zo goed mogelijk te begrijpen en te begeleiden. Vaak komen ze uit een land waar onderwijs een andere betekenis heeft dan hier bij ons. Infoavonden klonken voor sommigen aanvankelijk vreemd in de oren. Daarom beslisten wij ook om in te zetten op zo’n fantastisch project. Het is zeker een eyeopener voor velen van ons. Meestal hebben mensen een vooroordeel over migranten en dat is jammer. Mensen moeten proberen om andere brillen op te zetten” aldus Degryse.

“Vaak komen migranten uit een land waar onderwijs een andere betekenis heeft dan hier bij ons”

“Het geld dat wij kregen van de Europese Unie hebben we zeker goed kunnen gebruiken”, vertelt Miranda Poeze, de coördinatrice van het project. Met dat geld creëerde de Nederlandse universiteit van Roosevelt een lespakket voor studenten die de lerarenopleiding volgen. Zo gaan ze vanaf nu leren hoe ze moeten omgaan met migranten en anderstaligen. Ook bij ons in VIVES willen we daar sterk op inzetten. Het is moeilijk om het extra lessenpakket in onze reguliere lessen te integreren, dus hebben we extra modules via e-learning ontwikkeld. Zowel onze studenten als docenten kunnen daar vanaf mei gebruik van maken”, aldus Poeze. Naast de extra modules bracht VIVES-hogeschool ook een platform uit op zijn website waar andere scholen stap voor stap kunnen leren hoe ze op een creatieve wijze een brugfiguur kunnen zijn tussen leergemeenschappen.

De redactie