Na 15 jaar nog steeds geen exploitant voor luchthaven Wevelgem, Groen wil geldkraan dichtdraaien
Je moet ingelogd zijn om gratis livestreams en video’s te kunnen bekijken.
De partij Groen wil dat Vlaanderen de geldkraan dichtdraait voor de regionale luchthaven Kortrijk-Wevelgem. Zeker nu er geen enkele privé-kandidaat is gevonden voor de uitbating van de luchthaven. Maar van een sluiting kan geen sprake zijn, klinkt het bij de luchthaven zelf.
Wevelgem is één van de drie regionale Vlaamse luchthavens, naast Oostende en Deurne. De focus ligt op privé-zakenvluchten en helikopterverkeer, en dat is al jaren een doorn in het oog van de partij Groen. Die vraagt nog maar eens om de geldkraan dicht te draaien, nu een zoektocht naar een kandidaat-exploitant niets opleverde.
“Het is eigenlijk absurd dat wij miljoenen belastinggeld laten vloeien naar een luchthaven die verlieslatend is, die geen winstgevende jobs oplevert. Daar moeten we gewoon mee stoppen. Het feit dat de privésector niet geïnteresseerd is, betekent dat die luchthaven geen enkele economische functie vervult.” , zegt Groen co-voorzitter Jeremie Vaneeckhout.
Omgevingsvergunning
De luchthaven in Wevelgem telt op dit moment drie aandeelhouders: 10 procent voor intercommunale Leiedal, Eén derde voor de Vlaamse overheid, het grootste deel, 57%, is in handen van POM West-Vlaanderen. Dat de zoektocht naar een exploitant niets opleverde, ligt volgens de Bethune vooral aan het ontbreken van een nieuwe omgevingsvergunning. Maar dat is intussen opgelost.
“Er waren 3 kandidaten om de exploitatie van de luchthaven op zich te nemen. Dat is niet gefinaliseerd kunnen worden. Niet vanwege een slecht dossier, maar omdat een aantal fundamentele zaken ontbreken. En één ervan, de belangrijkste is de omgevingsvergunning die moest vernieuwd worden. En Vlaanderen heeft die intussen verleend”, besluit Jean de Bethune.
Zeker tot 2040 open
Van een stopzetting lijkt op dit moment nog geen sprake te zijn. Meer nog, Vlaanderen zette eind vorig jaar het licht op groen om zeker tot 2040 door te gaan als zakenluchthaven, en ook drones zullen daarbij straks een rol spelen. Volgens Jean de Bethune, voorzitter van aandeelhouder POM West-Vlaanderen, heeft de luchthaven dus weldegelijk een toekomst.
“Er zijn ongeveer 1.000 jobs die rechtstreeks afhangen van de luchthaven Kortrijk Wevelgem. Het heeft de roeping om in de komende vijf jaar uit te groeien tot een toonaangevende drone-hub in West-Vlaanderen”, zegt de Bethune.